بازی آزادانه در میله‌های رابط و لقی فرمان

خرید لوازم یدکی چینی در مشهد

بازی آزادانه در میله‌های رابط و لقی فرمان

۱ بازديد

 

همان‌طور که از نام آن پیداست و در تصویر نیز با عبارت (Tie Rod End) مشخص شده است، انتهای میله‌های رابط یا سیبک فرمان در دو سر قفسه فرمان قرار دارند و وظیفه اتصال قفسه فرمان به چرخ‌ها یا حامل توپی را بر عهده دارند. هرگونه لقی یا بازی آزاد در این قسمت‌ها تأثیر مستقیمی بر عملکرد خودرو دارد و معمولاً به صورت سایش نامنظم در لبه بیرونی لاستیک‌ها نمایان می‌شود.

قطعات دوو 

 

 

شل شدن این بخش‌ها همچنین باعث می‌شود خودرو هنگام رانندگی یا ترمزگیری به یک سمت منحرف شود و احساس «شلی فرمان» به راننده منتقل گردد. در بخش قفسه فرمان، بیشتر خودروهای سبک از سیستم فرمان رک و پینیون استفاده می‌کنند. این نوع جعبه فرمان شامل یک میله صاف (رک) است که در دو انتهای خود دارای دندانه‌هایی است. این دندانه‌ها با چرخ‌دنده‌ای کوچک به نام پینیون درگیر می‌شوند و باعث انتقال حرکت چرخشی فرمان به حرکت خطی در چرخ‌ها می‌گردند. اگر هر یک از اجزای این درگیری مانند دندانه‌ها، بوش‌ها یا اتصالات آسیب ببینند، خلاصی یا لقی در فرمان ایجاد می‌شود و کنترل خودرو دچار اختلال خواهد شد. در مورد مفاصل توپی (Ball Joint) نیز باید گفت که این قطعات نقش مهمی در پاسخ‌دهی فرمان دارند. مفصل توپی به چرخ‌ها اجازه می‌دهد هنگام حرکت تعلیق به بالا و پایین، هم‌زمان قابلیت چرخش در جهت فرمان را داشته باشند. فرسودگی در این مفاصل باعث می‌شود واکنش فرمان به دستورات راننده ضعیف شود و خودرو تمایل به انحراف یا کشیده شدن به یک سمت پیدا کند. برای سرویس و تعمیر اجزای سیستم تعلیق و فرمان معمولاً نیاز به ابزار تخصصی وجود دارد و پس از هرگونه تعمیر یا تعویض قطعه، انجام تنظیم زوایای چرخ‌ها (Wheel Alignment) ضروری است تا از سایش لاستیک‌ها و انحراف خودرو جلوگیری شود. در ادامه برخی از علائم و روش‌های رفع شلی یا خلاصی در سیستم فرمان آورده شده است:
برای رفع سایش ناهموار لاستیک‌ها باید قطعات معیوب سیستم فرمان را تعویض و چرخ‌ها را تراز کنید.
در صورت شل بودن جعبه یا قفسه فرمان، پیچ‌های نگهدارنده را سفت کرده یا بوش‌های آن را تعویض نمایید.
اگر بلبرینگ‌های چرخ‌ها لق هستند، باید آن‌ها را تنظیم یا در صورت لزوم تعویض کنید.
در صورت فرسودگی بازوی پیتمن یا بازوی بیکار، باید آن قطعات را جایگزین کنید.
برای رفع مشکل انتهای میله‌های فرسوده، سیبک یا Tie Rod End را تعویض کنید.
در صورت خرابی انتهای قفسه فرمان، باید آن بخش تعویض شود.
همچنین اگر کوپلینگ فرمان فرسوده باشد، باید آن را با نمونه جدید جایگزین کنید تا از انتقال دقیق فرمان به چرخ‌ها اطمینان حاصل شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.