با نفوذ رطوبت به داخل شمع، کویل یا دلکوی موتور، عملکرد خودرو دچار اختلال میشود؛ در چنین شرایطی ممکن است موتور بهدرستی کار نکند یا حتی بهطور کامل از کار بیفتد و روشن نشود.
در دو سر وایر شمعها، درپوشهای کوچکی قرار دارند که در محل اتصال به شمع و کویل یا دلکو نصب میشوند. وظیفه این درپوشها جلوگیری از ورود رطوبت به داخل محل اتصال است تا سیستم جرقهزنی بدون مشکل عمل کند. این نوع خرابیها معمولاً در خودروهای کاربراتوری بیشتر دیده میشود، زیرا سیستم احتراق آنها نسبت به رطوبت حساستر است. در زمان تعویض وایر شمع باید به چند نکته مهم توجه کنید. نخست اینکه وایری که برای خودرو تهیه میکنید نباید بیش از حد بلند باشد، زیرا در صورت بلند بودن، ممکن است با قسمتهای داغ موتور تماس پیدا کند و بر اثر حرارت زیاد بسوزد یا آسیب ببیند. همچنین توجه داشته باشید که روکش لاستیکی روی وایرها معمولاً از نوع نسوز نیست، بنابراین باید از تماس آنها با بخشهای گرم موتور جلوگیری کنید. نکته دیگر این است که وایرها نباید با اجسام نوکتیز یا لبهدار در محفظه موتور تماس داشته باشند، چون این برخوردها میتواند باعث ساییدگی یا پارگی روکش شود و در نتیجه پدیده «برقدزدی» رخ دهد. برقدزدی در وایر شمع موجب نشت جریان الکتریکی، اختلال در جرقهزنی و در نهایت کاهش راندمان و عملکرد موتور خواهد شد.