وقتی که راننده پدال گاز را فشار می دهد، روزنه گاز گشوده گردیده و سرعت نیز ارتقاء مییابد. دراینصورت، کروز در دست گرفتن برای اجرای عملیاتی شبیه روند مذکور تشکیلشده و سیستم خودکار عملگر این سیستم به روزنه در اختیار گرفتن گاز وصل گردیده و از روش در اختیار گرفتن معیار هوای ورودی به روزنه، سرعت را در هر لحظه تهیه و تنظیم مینماید. این مراحل در حالی میباشد که راننده دیگر نیاز به فشار دادن پدال گاز ندارد.
اصولا عملگر با شل و ول کردن و کشیدن کابلی که به روزنه گاز وصل میباشد توانگری به دست به چنگ آوردن سرعت را پیدا مینماید. رانندگان در خودرو هایی که دارنده سیستم کروز در دست گرفتن میباشند می توانند آیتم در دست گرفتن سرعت را کنسل و یا این که فعال کنند.
در شکل فعال شدن سیستم، در اختیار گرفتن سرعت اتومبیل از روش تهیه و رئیس روزنه گاز شکل میگیرد و این روند زمانی که راننده پدال گاز را میفشارد نیز برقرار میباشد، با این تفاوت که در شکل فعال بودن کروز در اختیار گرفتن روزنه گاز بجای در دست گرفتن از روش فشار دادن پدال گاز، بوسیله راه و روش کابلی که به یک مشوق متصل بوده در اختیار گرفتن میگردد. سوپاپ روزنه در اختیار گرفتن سرعت و توان موتور خودرو هم با محصور شدن معیار هوا در آن، زیر در اختیار گرفتن قرار میگیرد.