ترمز پایی خودرو براساس استانداردهای ایمنی جهانی روی آحاد چرخها فعال میباشد، البته به عبارتیطور که گفته شد فرصت شغل ترمز دستی، فقط چرخهای عقب اثبات میباشند و چرخهای جلو همچنان اقتدار تکان داراهستند.
بدین ترتیب مدار تلاش ترمز دستی مکانیکی جدا از هم از مدار کارایی ترمز پایی خودرو میباشد. گاهی ترمز پایی را سیستم ترمز نخستین و ترمز دستی را سیستم ترمز ثانویه مینامند. محور عمل و مدار ترمز دستی مکانیکی بر سیمهای فلزی میباشد که از یک سمت به اهرم ترمز یا این که پدال آن و از سوی دیگر به لنتهای ترمز متصل میباشند. لنتها یا این که کشککها نیز روی چرخها و یا این که گرایشگاردان متصل سوار میگردند. با تکان دادن اهرم یا این که پدال ترمز دستی مکانیکی از درون کابین، این سیمها کشیده گردیده و کشکک را فعال مینمایند. کشیده شدن لنت روی چرخها یا این که رغبتگاردان بازدارنده از تکان بیشتر آن ها میگردد. ترمز دستی مکانیکی خویش به دو مجموعه تقسیم می گردد:
– ترمزهای دو سیم
درین سبک، اهرم به دو سیم جداازهم متصل میباشد. این سیمها نیز به سمت لنتها رفته و به طور بی واسطه رابطه اهرم و لنتها را برقرار مینمایند. با کشیدن اهرم، هر دو سیم همزمان و به یک اندازه کشیده میشوند و لنتها چرخهای را با هم متوقف مینمایند.
– ترمزهای تک سیم
دراین سبک یک سیم اول به اهرم ترمز دستی متصل میباشد و این کابل نیز به قطعهای T صورت میرسد. قطعه T صورت که عملکردی لولایی داراست با دو سیم به چرخهای دو سمت و کشکک روی آن ها مربوط می شود. بدین ترتیب با کشیدن اهرم، قطعه تی صورت بوسیله سیمی که میان آن و اهرم میباشد تحریک گردیده و همزمان سیمهای دو سمت را کشیده و هر دو چرخ را به طور به طور همزمان متوقف مینماید.
در ترمزهای مکانیکی پدالی نیز صرفا پدال مکان اهرم را میگیرد و همگی فرایند فعال شدن ترمز دستی به صورت سبکهای اهرمی پیش میرود. ترمزهای دستی پدالی مکانیکی نیز مانند نوع اهرمی آنان در دو گروه تکسیم و دو سیم پیاده سازی میشوند. همان گونه که از گستردن کوشش ترمز دستی مکانیکی مشخص و معلوم بود، دراین سیستم روغن ترمز نقشی ندارد و فقط لنتها یا این که کشککها کار داراهستند. نکته دیگر اینکه کشکک این ترمزها در خودروهایی که دارنده ترمز دیسکی میباشند ممکن میباشد روی دیسکها سوار خواهد شد.
علائم خرابی میل تایپیت خودرو