کاسه چرخ از آهن ساخته می گردد تا در مقابل اصطکاک و فشار هنگام ترمزگیری، مقاومت مایحتاج را داشته باشد.
اکثر زمان ها خودروها دارنده ﺗﺮﻣﺰ ﮐﺎﺳﻪ ﺍﻱ در بخش عقبی می باشند. سیستم ترمز ظرف ای به جهت ارزان و معمولی بودن سیستم ترمزگیری به عمل می رود. و روی تیم سیستم ترمز چرخ عقب قرار میگیرد.
درون پیاله چرخ، کفشک های ترمز قراردارند. و طرز قرارگیری این کفشک ها بدین شکل میباشد که با سرگرم شدن با ظرف چرخ نوعی اصطکاک به وجود میاورند. این اصطکاک موجب ترمزگیری و پایین آمدن سرعت چرخ و توقف خودرو میشود.
کناره دار نبودن ظرف چرخ و عدم خط و خش و شیار عمیق درون ظرف چرخ در کارایی قطعه مداقه متعددی دارااست. و همینطور در زمان قدمت لنت ترمز و ترمزگیری عالی مؤثر میباشد.
از سایر نکات اصلی این قطعه، تهیه و تنظیم شل لنت ترمز پس از ردوبدل ظرف چرخ تازه با کهن میباشد. و این نکته در اقتدار ترمزگیری و کمتر شدن مجال توقف دارای اهمیت میباشد. هنگام بده بستان ظرف چرخ به تندرست بودن لنت ترمز توجه فرمایید. سفارش میشود هنگام ردوبدل پیاله چرخ، لنت ترمز نیز بده بستان گردد.
تفاوت ظرف چرخ و دیسک چرخ چیست؟
دیسک چرخ دارنده سطح مسطح تری میباشد و در چرخ جلو خودرو نصب میشود البته ظرف چرخ دارنده عمق بیشتری میباشد و در چرخ عقب خودرو نصب میشود.