آپشن سیستم گرمکن و سردکن صندلی خودرو یکیاز دیدنیترین آپشنهای خودرویی محسوب میشود که به راحتی میتواند جاذب خرید خودرو باشد. لوازم یدکی دوو با یاری این آپشنها میقدرت در فصلهای گوناگون سال معیار حرارت و خنکی صندلی خودرو را به دلخواه تهیه و تنظیم کرده و به نوعی آپشنهای ذکر شده سیستم تهویه مطبوع صندلی خودروها محسوب می شوند.
گرمکن و سردکن صندلی که در قبل یک آپشن گران قیمت محسوب میشد در تعداد قابلتوجهی از خودروهای مدرن بهشکل فابریک قرار داشته و در مابقی خودروها نیز قابل پیشنهاد میباشد. ولی گرمکن و سردکن صندلی همچنان در بازار میهن ما یک آپشن لوکس محسوب گردیده و بهتیتر یک مزیت و قابلیت و امکان توسعه یافته در بعضا از خودروها چشم می گردد.
برای شناخت بیشتر با سیستم گرمکن و سردکن صندلی خودروها با ما یاروهمدم باشید.
گرمکن صندلی خودرو
این سیستم اختصاصی روزهای سرد زمستانی بوده و قادر است در برهه زمانی فرصت کوتاهی صندلی راننده و بقیه سرنشینان را گرم کرده و شم گرمای مناسب را به آن ها القا نماید. اجزای اساسی این سیستم مشتمل بر گرمکنها و سیمپیچهای حرارتی، رله و ترموستات میباشد.
درواقع بخش مهم سیستم گرمکن خودرو را سیمپیچهای حرارتیای تشکیل می دهند که پایین روکش صندلیها قرار گرفته و با عبور جریان برق از باطن خویش صندلی را گرم مینمایند. جریان برق عبوری از داخل این سیمپیچهای حرارتی بهواسطه سوئیچ رله در دست گرفتن گردیده و این رله میباشد که اذن میدهد مدار جریان برق گرمکن صندلی بسته خواهد شد. سیستم گرمکن صندلی بدون واسطه از باتری خودرو تغذیه مینماید و انرژی مورد نیاز سیمپیچهای حرارتی بهواسطه باتری خودرو امان میگردد.
نکته دارای اهمیت دیگر راجعبه نحوی فعالیت سیستم گرمکن خودرو به قضیه در دست گرفتن حرارت سیمپیچهای حرارتی برمیشود. برای اینکه گرمای نتایج از سیمپیچهای حرارتی از حد مجازی بالاتر نرود از ترموستات امداد گرفته می شود. در واقع ترموستات امداد مینماید که سیمپیچهای حرارتی گرمای بیشتراز اندازهای ساخت و ساز نکنند و بر خروجی گرما پژوهش مینماید. زمانی که گرمای نتایج از مقاومت سیمپیچهای حرارتی از حد تهیه گردیده ترموستات بالاتر رود سوئیچ رله بهفعالیت افتاده و عملاً گرمکن صندلی خودرو بدون صدا میگردد. با این فعالیت سطح گرمای صندلی از حد انتخابگردیدهای بالاتر نرفته و زمانی که به سطح تهیه و تنظیم گردیده رسد سوئیچ رله مدار را بسته و سیمپیچهای حرارتی مجدداً آغاز به ایجاد گرما مینمایند.
بهطورکلی دو نوع گرمکن صندلی وجود داراست. خودروهایی که بهشکل فابریک به گرمکن صندلی مجهز میباشند گرمکن آن ها در باطن صندلی قرار داشته و برای تعمیر گرمکن می بایست روکش صندلی برداشته خواهد شد. این گرمکنها برای تعمیر مستلزم تخصص خاص می باشند. ولی نوع دیگری از گرمکن صندلی نیز وجود داراست که برای همگی خودروها قابل به کار گیری میباشد. گرمکنهای نام برده با برق ۱۲ ولت شغل کرده و فارغ از هیچسیرتکامل تغییر تحول خاصی برای همه صندلیها قابل به کار گیریاند.