توربوشارژر در خودرو مزایا و معایبی دارااست.
مزایا
پیشرفت در عملکرد و ارتقاء بازده پیشرانه
قابلیت و امکان کاهش وسعت پیشرانه به جهت ارتقاء بازده
رویا رویی قدرت و گشتاور موتور با پیشرانه حجیمخیس اتمسفریک لوازم یدکی دوو (فارغ از توربو)
عدم تاثیرپذیری از تغییرات جوی بار (تغییرات فصلی دما) و تغییرات طول
کاهش نسبی مصرف سوخت در تناسب با بازده آخری
معایب
ابهام مهندسی به مراتب بیشتر
ارتقا ارزش ایجاد و دشواریهای حفظ
آلرژی بیشتر دسته فنی و ارتقا هزینه تعمیرات در شکل بروز فساد
بها زیاد توربو و هزینهبردار بودن جایگزینی آن
اجزا و کارایی توربوشارژر
اجزا و سعی توربوشارژر
توربوشارژرهای مدرن مسیر بسیار وقتگیر را تا سطح مدرن خویش طی کردهاند. در فیض داغ کردن و نیاز به ادغام خنککننده آب/الکل دیگر بحران مدرن این سیستمها وجود ندارد. البته توربوشارژر چیست و چه گونه شغل مینماید؟
توربوشارژر یک فشردهکننده یا این که کمپرسور هوا متشکل از یک هوزینگ (قالب) دوبل دربرگیرنده دو پروانه دورانی به اسمهای توربین و کمپرسور و یک شفت مرکزی میباشد. این هوزینگ از سمت توربین بر روی منیفولد اگزوز پیشرانه در محل کلکتور (محل اتصال خروجیهای منیفولد به یکدیگر) و در مسیر گازهای خروجی داغ و سریع اگزوز قرار میگیرد و بر تاثیر سرعت بسیار زیاد گازهای خروجی نتایج از احتراق پیشرانه، تخت گاز به دور می گیرد. این زمان به یاری شفت مرکزی به پروانه سمت دیگر یا این که به عبارتی کمپرسور منتقل گردیده و بر پایه ی نوع مهندسی و پیاده سازی پرههای آن، هوای پیرامون پیشرانه را به باطن خویش مکش کرده و فشرده مینماید. در اصطلاح فنی بدین فشردهسازی بوست (Boost) گفته میشود که بر حسب واحد فشار Bar یا این که PSI یا این که kPa اندازهگیری میشود.
البته اینجا یک نقص بسیار مهم وجود داراست. خیر فقط سیستم توربو به جهت نزدیک با سیستم اگزوز به خودی خویش بسیار داغ می گردد، بلکه هوای فضا بر تاثیر فشردگی به شدت گرم میگردد. هوایی که گرم خواهد شد، چگالی خویش را از دست داده و رقیق میشود. در فیض بخشی از کوشش و مقصود پایانی توربوشارژر با گرم شدن هوای فشردهگردیده تحت پرسش میرود.
اینجا میباشد که قطعهای به اسم مبدل حرارتی (Intercooler/اینترکولر) وارد مدار میگردد تا هوای فشرده و گرمگردیده را قبل از ورود به محیط احتراق خنک نماید و چگالی آن را ارتقاء دهد. براین اساس هوای فشردهگردیده خنک با بالاترین غلظت اکسیژن وارد پیشرانه خودرو گردیده تا با صرفهترین احتراق ممکن را نتیجه ها نماید.