در هر شکل این واقعیت که وسعت موتور فاکتور اساسی ساخت اقتدار و گشتاور میباشد، لوازم یدکی دوو انکارپذیر وجود ندارد. پس هنگامی که از وسعت و تعداد سیلندر پیشرانه معدود می کنیم، در واقعیت از گشتاور و قدرت اثرگذار تولیدی آن نیز میکاهیم. پس موردنیاز میباشد با توکل بر تکنولوژیهای غامضخیس نظیر سیستمهای پرخوران توربوشارژر و سوپرشارژر و همینطور سیستم پاشش سوخت تزریق بدون واسطه (GDI) امداد بگیریم تا عدم وجود وسعت موتور را جبران کنیم.
این اساسی به معنای استعمال از اصول بغرنجخیس و هزینهبردار در پیاده سازی پیشرانه و به کارگیری از سیستمهای فنی و کامپیوتری امروزی میباشد که خلال عدم وضوح و لوکس بودن، دارنده هزینههای حفظ و تعمیرات بسیار فراتر از یک پیشرانه رایج و استاندارد میباشد.
همینطور کاهش از وسعت پیشرانه تحت عنوان مرجع اساسی ساختوساز گشتاور و قدرت، یعنی ذیل فشار گذاشتن پیشرانه برای ساختوساز اقتدار فنی بالاتر از حد انتظار. همین اساسی به تنهایی منجر ارتقا مصرف تصاعدی سوخت و ارتقاء استهلاک می شود که صرفا با اندازهگیری و امتحانهای ظریف مهندسی و صنعتی قابل ثابت میباشد.
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ زمان، در هر سیکل بی نقص کاری (هر ۷۲۰ مرتبه) ۴ احتراق بی نقص (یک احتراق برای هر ۱۸۰ مرتبه) را ممکن مینماید. این موضع برای پیشرانه ۳ سیلندر موازی با ۳ احتراق بدون نقص (یک احتراق برای هر ۲۴۰ رتبه) میباشد. اختلاف فاحش ۶۰ رتبهای بین هر احتراق در پیشرانه ۳ سیلندر که بر تاثیر حذف یک سیلندر نتایج شدهاست، موجب بروز مجال بندی احتراق متعدد، ساخت و ساز تنشهای داخلی و رزونانس طبیعی و خروج از سیکل سرازیر و بالانس گردیده داخلی می شود که در پیشرانه ۴ سیلندر وجود داراست.
در سود پیشرانه ۳ سیلندر ذاتا یک پیشرانه پرلرزه و پراستهلاک میباشد که فقط به یاری شفت متناظر (Counter Shaft) تا حدی به بالانس طبیعی مجاورتخیس میگردد. به همین استدلال میباشد که پیشرانههای ۳ سیلندر (مانند موتور ۵ سیلندر) دارنده صدای اگزوز متمایز و لرزه بسیار بیشتر میباشند که پیاده سازی و ساخت انبوه آنها را دشوارتر مینماید.
خصوصیت های پیشرانه ۳ سیلندر
کمپانیهای خودروسازی زیرا بی ام و (i8)، تویوتا (کرولا GR) و فورد (خانواده موتور ۳ سیلندر EcoBoost)، و اکثری دیگر از خودروسازان که از پیشرانههای ۳ سیلندر سود می گیرند، معمولا در یک سری فاکتور با یکدیگر مشترک می باشند.
۱- موتور ۳ سیلندر آنها در خودروهای اقتصادی سایز خرد و مستعمل میباشد.
۲- در شکل ارائه ورژن عملکردمحور، این پیشرانهها به شدت بر به کار گیری از سیستم توربو و تزریق بی واسطه متکی می باشند.
۳- مصرف سوخت این پیشرانهها ذیل فشار رانندگی معمولا در حدود مثال ۴ سیلندر میباشد.
۴- بیشتر پیشرانههای ۳ سیلندر در سیستم جابجایی نیروی هیبرید (همچون بی ام و i8) تحت عنوان ژنراتور و نیرو کمکی مصرف شده میباشد.
۵- حالت ایدئال کاری این دست پیشرانهها در رانندگی معدودفشار روزانه و استانداردهای شهری میباشد.