اساس خودرو، یا این که به عبارتی اکسل خودرو، وظایف مهمی بر ذمه دارااست. لوازم یدکی دوو در تحت به صورت خلاصه چهار وظیفه اساسی اکسل خودرو را توضیح می دهیم:
اکسل خودرو وظیفه جابجایی توان و گشتاور از موتور به چرخها را داراست. این وظیفه بوسیله باکسدندهها و دیفرانسیل جاری ساختن میگردد. باکسدندهها توان و گشتاور را از موتور به پایه خودرو منتقل مینمایند و دیفرانسیل توزیع اقتدار در میان چرخها را باصرفه مینماید.
اکسل خودرو نقش مهمی در محافظت استحکام و در اختیار گرفتن خودرو داراست. با اتصال چرخها به اکسل، استحکام و پایداری خودرو ارتقاء مییابد. جابجایی اقتدار درست به چرخها، قابلیت و امکان در دست گرفتن صحیح خودرو را نیز آماده مینماید.
اکسل خودرو وظیفه تحمل وزن خودرو (سرنشینها، توشه، و قطعات خودرو) به چرخها و تقسیم این وزن در بین چرخها را بر ذمه دارااست. تحمل و تقسیم صحیح وزن نقش مهمی در پایداری و ایمنی خودرو دارااست.
اکسل خودرو نقش مهمی در جذب لرزشها و شوکها داراست. اساس خودرو در بعضا پیاده سازیهای اکسل، اکسل با اتصال به قطعات سیستم تعلیق نظیر طبق و امداد فنر، لرزشها و شوکهای ناشی از دستانداز جاده را جذب کرده و به خودرو یاری دهد تا شلخیس و پایدارتر تکان نماید.
اشکال اکسل ماشین
اکسلها در صنعت خودروسازی در مبنی بر شروط مختلفی دارنده تیم بندیهای مختلفی میباشند. بهدنبال اشکال تیم بندیهای اکسل خودرو را با هم رسیدگی خواهیم کرد.
بصورت کلی هر خودرو از حیث اینکه اکسل وظیفه جابجایی نیرو و چرخاندن چرخها را داراست یا این که نه به دو تیم زنده و مرده تقسیم می شود:
اکسل مرده
اکسل مرده یا این که اساس مرده (Dead Axle) یا این که اکسل تنبل (lazy axle) فقط وظیفه تحمل وزن ماشین را دارااست و با چرخها را نمیچرخد. این اکسل اثبات بوده و چرخها بدور اکسل می چرخند.
اکسل زنده (Live Axle)، محوری میباشد که بوسیله موتور یا این که جایزه به چرخش درآید. این نوع اکسل به چرخها متصل بوده و چرخها را میچرخاند. پایه زنده مشتمل بر دو نیم اساس میباشد که هرکدام به یک چرخ متصل می شود و تکان آزاد را مهیا مینماید. در اکثر زمان ها خودروهای مدرن، شالوده زنده چرخها را از روش پلوس (به انگلیسی axle shaft) به گیربکس متصل مینماید. پایه زنده در خودروها از دو پلوس چپ و راست برای اتصال چرخها به گیربکس استعمال مینماید.
در خودروهای دیفرانسیل عقب و کامیونها، موتور از روش گرایش کاردان (Cardan Shaft)، نیروی چرخشی را به مبنا عقب منتقل مینماید. دراینصورت، نیم محورها و دیفرانسیل، مبنا عقب را تشکیل می دهند.