دیسک و شیت کلاچ در خودروهای مجهز به گیربکس دستی یک کدام از مهمترین قسمتهای فنی ماشین به حساب میآید. لوازم یدکی دوو سامانه کلاچ روی نوع تکان خودرو و عجلهگیری آن اثر بدون واسطه می گذارد و در شرایطی که که مستهلک گردیده باشد، دندهپذیری خودرو به شدت کاهش پیدا مینماید. بد جا رفتن دنده، اقتدار زیر خودرو و به طور کلی کوشش نامناسب خودرو، از مضرات فساد دیسک و برگه کلاچ به شمار میروند.
برای اینکه با اینگونه مشکلاتی روبرو نشوید، موردنیاز میباشد مجال بده بستان برگه کلاچ و مجموعاَ ردوبدل گروه دیسک و برگه را تشخیص و آن را در رمز موعد اجرا دهید تا خودرو با اشتباهات متعدد روبهرو نشود.
دیسک و برگه یا این که ورقه کلاچ چیست؟
سوای وجود اشکال گیربکس خودرو، چه گیربکس اتومات باشد و چه دستی، نیروی موتور نمیتواند به صورت بدون واسطه وارد باکسدنده و دیفرانسیل خودرو گردد؛ زیرا که دراینصورت راننده حاذق به ردوبدل دنده نخواهد بود. به خواسته ردوبدل شل دندهها در گیربکس دستی، ما یحتاج میباشد که مکانیزمی در میان باکسدنده و موتور قرار داشته باشد تا قبل از ردوبدل دنده، جریان نیروی ارسالی از پیشرانه به گیربکس جدا خواهد شد. صرفا دراین حالت میباشد که عملیات ردوبدل ضریب دنده به راحتی جاری ساختن می گیرد.
درصورتی که نیروی وارده از موتور به گیربکس به صورت موقت انقطاع نشود، آن وقت راننده نمیتواند با استعمال از اهرم درون کابین، ضریب دنده متبوع خویش را تعیین نماید و موقعیت گیربکس را مثلا از دنده یک به دنده دو تغییر تحول دهد.
مهندسان صنعت خودرو برای این مراد از مکانیزم دیسک و ورقه کلاچ به کارگیری کردند تا راننده قدرتمند باشد از روش فشار دادن پدال کلاچ، جریان ورودی نیروی موتور به گیربکس را به صورت موقت غیرفعال نماید و بعداز گزینش ضریب دنده متبوع، مجددا پا را از روی پدال کلاچ بردارد؛ بنابراین نیروی موتور در گیربکس جریان پیدا مینماید البته این توشه ضریب دنده فرق کرده و گشتاور متفاوتی به چرخها منتقل می گردد.
ورقه کلاچ چهطور در خودروهای دندهای شغل مینماید؟
قبل از آن که درباره فرصت ردوبدل ورقه کلاچ کلام کنیم، عالی میباشد آغاز طرز شغل این قطعه را به دانایی شما برسانیم. برگه کلاچ در واقع یک کاغذ فلزی با لنتهای مشکی میباشد. میانه برگه کلاچ یک شکاف شیاردار وجود دارااست که شفت گیربکس داخل آن قرار میگیرد.
شیت کلاچ به همپا یک دیسک فلزی فنردار به اسم دیسک کلاچ روی فلایویل پیچ میگردد. آن گاه گیربکس از نصیب شفت ورودی خویش وارد ترک شیت کلاچ گردیده و با آن مشغول میشود.
به این ترتیب هر فرصت که موتور خودرو پرنور باشد، نیروی گرایشلنگ از روش فلایویل به شیت کلاچ منتقل شود. برگه کلاچ نیز که با شفت گیربکس سرگرم میباشد، میتواند دندههای گیربکس را به گردش درآورد.
هنگامی که ما یحتاج شد نیروی موتور به سمت گیربکس جدا خواهد شد، راننده می بایست پدال کلاچ را فشار بدهد. این پدال در پایان بهواسطه سیم کلاچ به بلبرینگ کلاچ که روی شفت گیربکس قراردارد، فشار وارد مینماید. بلبرینگ کلاچ هم با فشار روی فنرهای پرهای دیسک کلاچ، سبب جداگانه شدن این قطعه از کاغذ کلاچ گردد. وقتی که دیسک روی برگه فشار نیاورد، نیروی موتور نیز دیگر وارد گیربکس نخواهد شد.
براین اساس راننده میتواند عملیات بده بستان دنده را جاری ساختن دهد. آنگاه با ول کردن پدال کلاچ دوباره کلیه چیز رمز مکان نخستین برمیخواهد شد و نیروی موتور وارد گیربکس میگردد.