چرخه کارکردی پیشرانه احتراق داخلی چهارزمانه مشمول چهار مرحله میباشد: لوازم یدکی دوو ۱. مرحله مکش: پیستون در درون سیلندر به ذیل میرود و سوپاپ هوا گشوده می شود و مکش ایجادشده بهوسیله تکان رو به تحت سیلندر، منجر مکیدن ترکیب سوخت و هوا به درون سیلندر میگردد؛ ۲. مرحله تراکم: پیستون در باطن سیلندر بالا میرود و سوپاپ هوا بسته و ترکیب سوخت و هوا فشرده می شود؛ ۳. مرحله توان یا این که فعالیت: شمع جرقه میزند و ترکیب سوخت و هوا منفجر و پیستون بهسمت تحت رانده و هم زمان سوپاپ دود گشوده می شود؛ ۴. مرحله تخلیه: پیستون بهسمت بالا می آید و دود از محل سوپاپ دود بیرون میگردد.
تسمه تایم خودرو / Vehicle Timing Belt به یاروهمدم تسمه محکم کن
درین چهار مرحله کارکردی پیشرانه، فرصتبندی گشوده و مسدود شدن سوپاپ هوا و سوپاپ دود برعهده تسمه تایم میباشد. درواقع، تکان تمایللنگ ازطریق تسمه تایم به رغبتبادامک یا این که گرایشسوپاپ جابجایی می یابد و رغبتسوپاپ هم سوپاپها را بالا و تحت مینماید. درصورتیکه بخواهیم کیفیت تلاش تسمه تایم خودرو را توضیح دهیم، بایستی بگوییم این قطعه با هماهنگکردن سرعت چرخش رغبتلنگ با گرایشبادامک، فرصت گشوده و مسدود شدن سوپاپها را تهیه و تنظیم مینماید. تمایل بادامک معمولا در سرسیلندر جای دارد؛ ولی ممکن میباشد در بعضی از خودروها، طراحان مکان دیگری از پیشرانه را به آن تخصیص داده باشند.
ادقتبه اینکه فعالیت تسمه تایم تهیه فرصتبندی گشوده و مسدود شدن سوپاپها میباشد، هرگونه لغزش تسمه روی مبلغی متصل به تمایللنگ یا این که تمایلبادامک سبب انواع در سعی پیشرانه می گردد. بههمینادله، روی تسمه تایم دندانههایی وجود دارااست کهاین دندانهها روی مبلغیهای دندانهدار قرار می گیرد و از این طرز هیچ لغزشی شکل نمیگیرد. وجود همین دندانهها منجر شدهاست نصب تسمه تایم بهآسانی تسمههای دیگر ازجمله تسمه دینام نباشد.
کافی میباشد تسمه تایم یکسری دندانه جابهجا نصب خواهد شد یا این که این دندانهها در محلی غلط قرار گیرند که در اینحالت، زخم بدون شوخی به پیشرانه وارد گردد. ازاینرو، مکانیک و تعمیرکار ماهر خودرو تسمه تایم را بایستی ردوبدل نماید و ایفا این عمل را نباید به هر کسی سپرد. در پیشرانههای چهارزمانه، بهازای هر دو به دور چرخش گرایشلنگ، رغبت بادامک یک به دور خواهد چرخید کهاین هماهنگی بهواسطه تسمه تایم اعمال می شود.
علائم فساد تسمه تایم خودرو چیست؟
موقعیتهای فساد معمول تسمه تایم عبارت میباشد از: لایهلایه و گشوده شدن هستههای فیبری تسمه یا این که ساییدگی و خردشدن دندانههای داخلی تسمه که سبب می گردد قسمتی از تسمه صاف گردد و دنده پاداش در باطن آن بلغزد. پارهشدن تسمه بهاستدلال ماهیت کششی زیاد الیاف بهکاررفته در آن غیرمعمول میباشد. برادهها و آلودگیهای ادغامگردیده با روغن و گریس اکثر زمان ها نادیده گرفته میشوند و بهآهستگی در تسمه میتوانند قرار گیرند و سبب توسعه فرآیند سایش شوند.
تسمه تایم خودرو / Vehicle Timing Belt روی پیشرانه
کشش درست تسمه تایم بسیار اساسی میباشد و نباید خیلی شُل باشد که تسمه شلاق بزند و خیر خیلی سفت باشد که آشفتگی ساختوساز و فشار متعددی به بلبرینگهای چرخدندهها وارد نماید. درهرصورت، در صورتیکه مفاد یادشده رعایت نشوند، قدمت تسمه تایم بهشدت کوتاه می شود. غیر وابسته از خویش تسمه تایم، فساد تسمه محکمکن یا این که یاتاقان چرخدندههای متعدد و هرزگرد نیز معمول میباشد که سبب ساز میخواهد شد تسمه از مکان خویش بیرون گردد.