کلاچ پروانه (Fan Clutch) چیست؟

خرید لوازم یدکی برلیانس در مشهد

کلاچ پروانه (Fan Clutch) چیست؟

۵ بازديد

در خودروهایی که موتور آن‌ها به طور طولی در کاپوت قرار می‌گیرد می گردد قدرت تولیدی از موتور را با تسمه به پروانه منتقل کرد و پروانه را چرخاند. لوازم یدکی دوو قضیه اصلی در‌این نوع از پروانه ها خلل جدا و وصل جابجایی نیرو از تسمه به پروانه میباشد، چون تسمه متناسب با بدور موتور دَوران می نماید و درصورتی که به عبارتی بدور به پروانه منتقل خواهد شد، می‌تواند برای موتور و اجزای دور و اطراف آن سبب جراحت گردد. برای حل این اختلال از یک کلاچ به کار گیری میشود که با مکانیزم خاصی در دورها و دماهای متعدد رابطه در بین پروانه و تسمه را انقطاع و وصل می نماید تا بدور پروانه از حدی بیش خیس نشود.

در کلیه خودروها برای کاهش دمای موتور و دیگر قسمت های مرتبط به آن از جریان آب و روغن باطن موتور و گیربکس به کار گیری میشود، البته گرمای جذب گردیده بوسیله آب و روغنی که در جریان میباشد نیز بایستی کاسته خواهد شد تا به عبارتی روغن و آب بتواند مجدد وارد مسیرهای داخل موتور و گیربکس خواهد شد و عملیات خنک سازی صورت بپذیرد.

برای خنک سازی روغن نیاز وجود ندارد پروسه خاصی جاری ساختن گیرد، چون از روغن بیش خیس در راستای روانکاری قطعات متعدد استعمال می‌گردد و نسبت به آب تأثیر نادر تری بر روی خنک‌کاری موتور و اجزای متعلق به آن داراست، ولی آب در جریان گرمای بیش تری را از دسته جذب می نماید و به همین عامل نیاز میباشد خنک خواهد شد و مجدد وارد مدار خنک‌کاری گردد و آیتم استعمال قرار گیرد. برای خنک‌کاری آب از رادیاتور به کار گیری می‌شود که با هوای پرفشار تولیدشده به وسیله حرفه یا این که پروانه در تماس میباشد و آب باطن آن با عکس العمل هوای پرفشار با آن و همینطور تبادل حرارت از روش پره های رادیاتور خنک میشود.

برای ساخت‌و‌ساز هوای پرفشار از رشته ها یا این که پروانه هایی به کارگیری میشود که در برخی خودروها به طور برقی اند و بوسیله یک موتور الکتریکی چرخانده می‌شوند و در برخی دیگر به وسیله تسمه ای که از یک طرف به رغبت لنگ متصل میباشد و از طرف دیگر به پروانه به تکان درمی آیند.

چرا از کلاچ پروانه استعمال می‌گردد؟
در بعضی خودروهای سابق، که در بیش خیس آنان موتور به طور طولی نصب میشد، برای خنک‌کاری رادیاتور نیاز بود از پروانه‌ای (حرفه) مصرف شود تا رادیاتور را متناسب با به دور موتور خنک نماید. براین اساس، قطعه‌ای پیاده سازی شد با اسم کلاچ پروانه تا تکان دورانی موتور را در مواقع مایحتاج (به جهت این که مدام فعال نباشد) به پروانه منتقل نماید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.