همان گونه که در اولِ نوشتهی علمی در وب سایت ونو پارت گفتیم یاری فنر یا این که دمپر، لولهای میباشد که دربردارنده پیستون، روغن هیدرولیک و گه گاه گاز پرفشار میباشد. لوازم یدکی برلیانس در پایین نکاتی وجود داراست که بایستی دربارهی امداد فنرها بدانید.
1. همت یک ضربه گیر
امداد فنرها لرزش را جذب کرده و تکان بالا/تحت فنرهای ضربه را در اختیار گرفتن مینمایند. زمانی که چرخ ماشین به یکپارچهانداز عکس العمل مینماید، فنر ضربه به پیستون کاهش می دهد و جنبش پیستون و فنر را در طی برگشت به مکان خویش صاف می گردد. این اصلی میباشد که:
از جهش یا این که تاب میل کردن بیش تر از حد وسیله نقلیه و ماشین شما دوری می نماید.
رانندگی مطمئن، شل و ایمن را برای شما و سایرین ساخت و ساز می نماید.
همت ترمزها و لاستیک ها بهبود پیدا میکند.
خودرو دستور پذیری عالی و باصرفه تری خواهد داشت.
2.مجال ردوبدل یاری فنر؟ارتفاع قدمت اثر گذار یاری فنر ها چقدر میباشد؟
مانند هر قطعه دیگر خودرو، امداد فنرها نیز مستعد فرسودگی و فساد می باشند. براین اساس، مدام اصلی میباشد که به چگونگی سواری خویش دقت نمائید و یاری فنرهای خویش را در مقطع های هنگامی متعدد به صورت منظم نظارت فرمائید. ارتفاع قدمت امداد فنر به عامل ها مختلفی مثلا فاصله پیموده گردیده خودرو، مدل رانندگی شما، وضعیت جاده و گودال ها و مفاد دیگر بستگی دارااست. ولی کلاً، امداد فنرها مانند لاستیکها و لنت ترمز خودرو شما جزء مواد مصرفی محسوب می شوند. براین اساس، ایده خیر میباشد که آن ها را نزدیک به 50000 کیلومتر نگاه فرمایید و در 70000 کیلومتر جایگزین نمائید.
اما این آیتم همانگونه که گفتیم بستگی به مارک خالق کالا و عامل ها متعددی داراست گاهی بعضا امداد ها تا 100 هزار کیلومتر هم به خیر و خوبی شغل میکنند.پس اسن آیتم به طور کامل نسبی بوده و در هر خودرو و نوع یاری گوناگون خواهد بود.
اشکال یاری فنر خودرو
در مجموع اشکال محتلفی از یاری فنر ها در بازار با دقت به نوع استعمال وجود دارااست که دربرگیرنده : یاری فنر هیدرولیکی یا این که روغنی، یاری فنر هیدرواستاتیک، یاری فنر تلسکوپی، امداد فنر اهرمی، امداد فنر صلب یا این که کم آب، امداد فنر تهیه شونده و . . . که درین نصیب دو نوع اساسی امداد فنر مو جود در بازار، جذب کننده روغن هیدرولیک و یاری فنر گازی میباشند را را توضیح خواهیم اعطا کرد.
امداد فنر هیدرولیکی یا این که روغنی
یاری فنر هیدرولیک مشمول یک سیلندر یا این که لوله در اکنون عمل، یک محیط فشردهسازی دربردارنده هوا و یک میله پیستون میباشد که سیال هیدرولیک (روغن) را هدایت مینماید. تلاش خیر و خوبی را در جادههای آسفالته و در حالت رانندگی ساده ارائه میدهد و برای خودروهای سواری بی آلایش مطلوب میباشد. در سطح های معضل برانگیز و در طی رانندگی تهاجمی زمان بر، روغن جانور در یاری فنر قادر است استارت به جوشیدن نماید و حبابهایی ساخت و ساز نماید که به آن کاویتاسیون میگویند. کاویتاسیون منجر میشود ویسکوزیته سیال هیدرولیک تغییر و تحول نماید که منجر کاهش کوشش میگردد.
امداد فنرهای گازی
امداد فنر شارژ گردیده به سرعت، ساختاری شبیه یک هیدرولیک ساده دارااست، ولی به مکان هوا در محیط گاز، گاز نیتروژن پایین فشار داراست. گاز نیتروژن روغن را فشرده مینماید که از تولید حفره، کف و تشکیل حباب خودداری مینماید و کارایی اثباتتری را ضمانت مینماید. جاذبهای گازسوز برای خودروهای هنگفت و تجاری و همینطور خودروهای اسپرتی که به امرپذیری بیشتری در سرعتهای بالا نیاز داراهستند، مطلوب می باشند.