به عبارتیطور که فراتر اشاره کردیم، هنگامی که ماشین درگیر شغل میباشد، باتری به وسیله قطعهای دیگر که در موتور ماشین جا گرفته میباشد و به آن دینام می گویند، شارژ میگردد. لوازم یدکی برلیانس وظیفه دینام این میباشد که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل کرده و آن را به باتری برای ذخیره و شارژ شدن آن منتقل نماید. براین اساس در مردم مواقع باتری نیازی به شارژ دستی ندارد.
باتری ماشین به خودی خویش انرژی الکتریکی را به دیگر اجزای خودرو منتقل مینماید، بدین ترتیب باتری هم به یک منبع الکتریکی نیاز دارااست تا ولتاژش را در یک حد بهخصوص نگهداری نماید تا بتواند ماشین را پرنور نگه داراست. ولتاژ باتری در واقع واحد سنجش نیروی الکتریکیای میباشد که باتری ساخت مینماید. بیشتر ماشینها با باتری ۱۲ ولتی شغل مینمایند. البته به هر اکنون در اکثر ماشینها باتری بایستی ولتاژی بیش تر از ۱۰.۵ ولت داشته باشد تا بتواند نیروی مایحتاج موتور را مدد نماید. یکیاز دیگر از نکاتی که در موضوع باتری و شارژش با آن رمز و شغل داریم، گنجایش رزرو گردیده است. گنجایش رزرو گردیده به ما نماد میدهد که در شکل بروز مشکلی در اتصال باتری و دینام، باتری برای چه مدتی می تواند با نرخ تخلیه انرژی ۲۵ آمپر دوام بیاورد. همان دیگر گنجایش رزرو گردیده، اندازهگیری دوران زمانیست که باتری قادر است هنگام رانندگی سوای اخذ شارژ نو از دینام دوام بیاورد. به هر ترتیب، هر موقع ولتاژ باتری به تحت ۱۰.۵ رسد نیاز به شارژ دوباره خواهد داشت. به این ترتیب در اینگونه قوانینی که باتری انرژی موردنیاز را (به جهت هر مشکلی که در اتصال فی مابین باتری و دینام فیس داده میباشد) اخذ نمینماید، به یک منبع فرنگی برای شارژ کردن باتری نیاز خواهیم داشت. اگرچه این موقعیت چندان دوام نخواهد آورد، به این دلیل که خیر باتری و خیر دینام کار کشته نیستند که برای مقطع متعددی سوای یکدیگر شغل بکنند.
درین مواقع دینام بایستی بده بستان بشود و مجموع موتور نیز آیتم رسیدگی قرار بگیرد تا مطمئن گردید قسمت دیگری با مشکلی مواجه وجود ندارد. درصورتی که ایراد از کمربندی باشد که باتری و دینام را به هم متصل مینماید، به یک مکانیک خبره نیاز خواهید داشت تا کمربند را بده بستان کرده و اتصال در میان این دو قطعه را مجدد برقرار نماید.
بدون این مسائل، برای شارژ باتری ۲ طریق اصلی وجود دارااست. شما با به کار گیری از کابلهایی که یک رمز آن مستقیما به باتری شما و راز دیگر آن به یک باتری پرنور سلامت وصل می شوند می توانید باتری ماشینتان را تا حدی که دینام را به فعالیت بیاندازید یا این که خودتان را به تعمیرگاه برسانید شارژ فرمایید. بدین کابلها، کابل جامپر و بهاین شیوه، طریق “باتری به باتری” می گویند. طرز دیگر هم این میباشد که باتری را از کاپوت بیرون می کنید و با به کارگیری از یک شارژر باتری ماشین، باتری خویش را شارژ میکنید.
درصورتی که قصد اعمال هر کدام از طریقهای بالا برای شارژ باتری را دارید، در آغاز می بایست همه لامپهای ماشین و اسباب جانبی از قبیل رادیو، جهتیاب و سیستم پخش صوتی و شارژ فندکی را خموشی فرمائید. باتری را بیرون نمایید بعضی از فرآیندهای نگهداری و مراقبت را روی آن جاری ساختن فرمایید. ابتدا کابل منفی را از باتری غیروابسته فرمائید. کابل منفی مدام سیاه میباشد، مگر اینکه طی سالیان کابل منفی جایگزین گردیده باشد. حتی در صورتی کابلها هم جایگزین گردیده باشند، می توانید کابل منفی را از روی ایستگاهاش تشخیص دهید. آن گاه کابل مثبت را از باتری غیروابسته نمایید.
چنانچه هرگونه اسید از باتری خارج جاری شد، ایستگاهها را با فرچه سیمی مسواکی و ترکیبی از آب و جوش شیرین منزه نمائید (مخلوط آب و جوش شیرین برای خنثیسازی اسید باتری استعمال میشود). هنگام فعالیت با باتری قطعا مراقب دیده، بینی و دهن خویش باشید. در صورتی باتری درپوشهایی روی بدنهاش داراست با تمرکز آنانرا گشوده کرده و سطح آب داخل باتری را بسنجید. در صورتی سطح آب نادر بود، کمی آب مقطر به آن بیافزایید تا لبریز بشود. اعتنا داشته باشید کهاین برای آحاد باتریها ما یحتاج وجود ندارد؛ صرفا باتریهایی که درپوش دارا هستند.