به حاشیه بیرونی چرخ خودرو حلقه (Rim) گفته میگردد. حلقه، لاستیک را نگه می دارد و صورت گرد و دایرهای به چرخ می دهد. حلقه نقش بسزایی در زیبایی و طرز جنبش خودرو روی جاده انجام مینماید. لوازم یدکی دوو حلقه ماشین بایستی مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد، زیرا خلال وزن و توشه خودرو و سرنشینان آن، متحمل نیروهای جانبی، گرمای ناشی از اصطکاک و تنش ناشی از ترمز میباشد.
ساختار حلقه ماشین
حلقه خودرو جزوی از چرخ میباشد و به نوبه خویش مشمول اجزای زیادی میگردد. در ساختار حلقه ماشین با مفاهیمی همانند حاشیه حلقه، پرههای حلقه، برآمدگی مهار، دهانه اواسط حلقه، آفست، قطر دایرهای پیچها، روزنه والو، درپوش میانه حلقه و الگوی پیچ مواجه هستیم.
حاشیه حلقه
به بیرونیترین نصیب حلقه خودرو در گوشهها، کناره حلقه (Lip) گفته میگردد. کناره به نوع پیاده سازی حلقه متعلق میباشد. از جمله در حلقههای اسپرت، کناره پهنخیس از راس حلقه میباشد و اکثر وقت ها با اسم حلقه کنارهدار گزینه خطاب قرار میگیرند. حلقه با حاشیه پهن مدام روی اساس عقب و حلقه با حاشیه نازک مدام روی اساس جلو نصب میگردد.
پره های حلقه
پرههای حلقه (Spokes) با آلرژی و اعتنا فراوان پیاده سازی گردیدهاند و کنارههای حلقه را به برگه اواسط متصل مینمایند. پرههای حلقه جنبه زیبایی نیز داراهستند و جذابیت نمای جانبی خودرو را ارتقاء می دهند.
برآمدگی مهار
به برجستگیهای جانور در نصیب داخلی و پشت کنارههای حلقه، برآمدگیهای مهار (Safety Hump) گفته می گردد که با مهار و چسباندن لاستیک به کنارههای حلقه، از خروج هوای لاستیک خودداری مینماید.
دهانه اواسط حلقه
به شکاف مرکزی حلقه ماشین، دهانه اواسط (Center Bore) گفته می شود که هماندازه با قطر برآمدگی اواسط دیسک چرخ میباشد. خلاف تصور بخش اعظمی اشخاص، وزن خودرو بهطور بی نقص روی دهانه اواسط و کناره اواسط حلقه اِعمال میگردد.
آفست
آفست (Offset) به مسافت در میان اواسط حلقه تا محل قرارگیری حلقه روی دیسک چرخ گفته می شود. آفست قادر است صفر، مثبت یا این که منفی باشد. درحالتی که محل پیچ شدن چرخها دقیقا میانه حلقه باشد، آفست صفر میباشد. هنگامی پهنای چرخ و خط ذهنی میانه حلقه به سمت باطن گلگیر مایل باشد، آفست بهشکل مثبت و هنگامی پهنای چرخ و خط خیالی اواسط حلقه به سمت بیرون گلگیر مایل باشد، آفست بهشکل منفی تمجید می شود.