در موتورهایی که از نوع تک تسمه میباشند، معمولا یک قطعه به اسم تسمه محکمکن وجود داراست که به طور خود کار و با یاری فنری که باطن آن جای دارد یا این که به طور دستی، مسئول تهیه و تنظیم وا رفته بودن و سفتی تسمه میباشد. لوازم یدکی دوو دراینسیرتکامل موتورها، تسمه تا حد نیاز و به طور خود کار تهیه میشود. ولی در موتورهایی که تسمه دینام بایستی با یاری رگلاژ دینام و یا این که بوسیله هرزگردها تهیه خواهد شد، می بایست بدانیم که تا چه ترازو، تسمه را محکم کنیم. چنانچه ارتفاع تسمه میان دو توکلگاه آن، کمتر از ۲۵ سانتیمتر میباشد، تسمه بایستی در حدی محکم گردد که در صورتی اواسط آن را فشار دادیم، کمتر از یک سانتیمتر زیر برود. این مقدار برای ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر از تسمه نیز کمتر از ۱.۵ سانتیمتر میباشد.
محکمبودن بیش تر از حد تسمه سبب ساز کاهش ارتفاع قدمت آن میگردد و همینطور سبب به فساد بلبرینگ رمز و ته دینام شود. وا رفتهبودن تسمه نیز سبب ساز بکسوات و هرزگردی آن میگردد که در کارکرد دینام، مشکل تولید مینماید و باتری ماشین به خیر شارژ نخواهد شد. همینطور دراین موقعیت، احتمال تابیدگی تسمه و خارج پرش آن نیز وجود دارااست.
قدمت اثر گذار تسمه دینام
قدمت اثرگذار هر قطعه به نوع به کارگیری از آن و موقعیت محل گزینه به کار گیری و همینطور چگونگی قطعه موردنظر نیز بستگی داراست. ولی در حالت معمولی، تسمه دینام نزدیک به ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر میتواند عملکرد داشته باشد کهاین مقدار نزدیک به ۴ سال خواهد بود. عالی میباشد بعداز سرآمدن مقدار کارکرد به کیلومتر یا این که برهه زمانی فرصت آن، تسمه دینام را قطعا ردوبدل کنیم.
همینطور گاهی مواقع موردنیاز میباشد تا هرزگردهای مرتبط با این نصیب نیز بده بستان شوند. فساد تسمه دینام در برخی از خودروها منجر ازکارافتادن قسمتهای دیگر نیز شود که میتواند خسارات مختلفی به همدم داشته باشد.
ساختار تسمه دینام
تسمهها معمولا ساختاری مشابه به لاستیک خودرو داراهستند که از ترکیبات هیدروکربنی مختلفی تشکیل شده و برای تقویت این ادغام و ساختار از افزودنیهای دیگری مثل نوارهای نخی و یا این که حتی سیمهای نازک فولادی نیز به کارگیری میگردد.