سوپاپ ماشین چیست و چه نقشی در عملکرد موتور دارد؟

۳ بازديد

به عبارتی‌طور که می دانید مهمترین نصیب یک خودرو پیشرانه یا این که موتور آن میباشد. لوازم یدکی دوو این نیروگاه آهنین از قطعات بسیار متنوعی ساخته شده میباشد و یکی‌از نصیب‌های اصلی آن سوپاپ میباشد؛ ولی سوپاپ ماشین چیست؟ این قطعه مکانیکی در پیشرانه‌های داخل‌سوز برای در اختیار گرفتن جریان سوخت و هوا در محیط احتراق بکار می‌رود. از لحاظ عملکردی می بایست بیان کرد سوپاپ بکار رفته در وسایل نقلیه شبیه بخش اعظمی دیگر از سوپاپ‌های بکار رفته در صنعت های متفاوت میباشد ولی سوپاپ‌های جان دار در پیشرانه‌های باطن‌سوز با دیگر قطعات پیشرانه برای گشوده و مسدود شدن منظم و ظریف همیاری می‌نمایند. سوپاپ‌ها در بخش اعظمی از پیشرانه‌های داخل‌سوز برای مثال بنزینی، دیزلی، دوگانه‌سوز و… بکار می روند. در پی به عملکردهای سوپاپ ماشین و گونه های و متریال آن خوا هیم پرداخت. بیشتر سوپاپ‌ها به خیال حرکات صعودی و تحت خویش صورت ویژه‌ای دارا هستند به‌طوری‌که راز مخروطی آنها به سیرتکامل‌ای روی فضای منحصر خویش قرار میگیرد که جریان عبور سوخت و هوا را در اختیار گرفتن نماید. این قطعات همینطور به خیال صورت متمایز رمز سوپاپ با تیتر سوپاپ‌های قارچی نیز شناخته میگردند.

دو نصیب مهم هر سوپاپ با اسم ساق سوپاپ و رمز سوپاپ شناخته می گردد. نصیب راز سوپاپ به نوعی پیاده سازی گردیده که در هماهنگی بدون نقص با مقام خاص خویش باشد. ساق سوپاپ نیز منجر اتصال سوپاپ به قطعات مکانیکی پیشرانه می شود تا بنابراین سوپاپ بتواند جنبش نماید. به عبارتی‌طور که می دانید پیشرانه‌های داخل‌سوز چهار زمان از دو نوع اساسی سوپاپ‌ها یعنی سوپاپ ورودی و سوپاپ دود استعمال می‌نمایند. تیم نخستین با گشوده شدن خویش سبب ورود ادغام سوخت و هوا به محیط احتراق درون سیلندر میگردند و بعد از آن فرایندهای تراکم و احتراق شکل میگیرد. سوپاپ‌های دود نیز با گشوده شدن خویش اذن خروج گازهای ناشی از احتراق را می دهند. در وضعیت معمولی رغبت لنگ با گرایش بادامک در باب میباشد تا نیروی چرخشی را به بقیه قطعات منتقل نماید. حرکات رغبت لنگ از روش زنجیر یا این که تسمه تایم به تمایل بادامک جابجایی پیدا می‌نماید. این فرصت‌بندی و هماهنگی در بین شرایط رغبت لنگ و وضعیت رغبت بادامک بسیار ضروری میباشد چون خیر‌صرفا تلاش با صرفه پیشرانه را ضمانت می‌نماید بلکه برای دوری از تداخل کارایی پیستون‌ها و سوپاپ‌ها در پیشرانه‌هایی با ضریب تراکم بالا التفات داراست.

در سیکل ورود ترکیب سوخت و هوا، سوپاپ ورودی گشوده می‌گردد و پیستون به سمت زیر جنبش می‌نماید. حرکات پیستون سبب ساخت‌و‌ساز فشار منفی می گردد تا بدین ترتیب ترکیب خاطر گردیده وارد سیلندر گردد. صحیح بعداز وصال پیستون به تحت‌ترین وضعیت در سیلندر که با عبارت نقطه مرگ زیر شناخته می شود، سوپاپ ورودی بسته می شود. در سیکل تراکم سوپاپ ورودی بسته میباشد تا پیستون باطن سیلندر به بالاترین نقطه خویش یعنی نقطه مرگ بالا رسد. در‌این‌صورت‌ ترکیب سوخت و هوا متراکم میگردد. این تراکم برای ساخت‌و‌ساز فشار فراتر ضروری میباشد. در سیکل آجل ادغام سوخت و هوا می‌سوزد تا نیروی نتایج از انفجار سبب رجوع پیستون به تحت‌ترین نقطه در سیلندر خواهد شد. در این‌حالت انرژی شیمیایی نتیجه ها از سوختن سوخت و هوا به تکان چرخشی گرایش لنگ تبدیل می گردد. در سیکل پایانی نیز پیستون مجدد به سمت بالا جنبش می‌نماید و درعین‌درحال حاضر که سوپاپ ورودی بسته میباشد سوپاپ دود گشوده میگردد. فشار ساخت و ساز گردیده بوسیله پیستون به خروج گازها از سیلندر امداد می‌نماید. به عبارتی‌طور که تا قبل از اینً نیز گفته‌ایم این گازها از روش منیفولد دود و سیستم اگزوز از خودرو بیرون خواهند شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.