دلایل و علائم خرابی کاتالیزور؛ نشانه‌ها، زمان و هزینه تعویض

۴ بازديد

کاتالیزور یا این که مبدل کاتالیزوری قطعه خرد ولی مهمی در سیستم اگزوز خودرو میباشد که منجر کاهش آلایندگی‌های تولیدی موتور می گردد. لوازم یدکی برلیانس نحوه فعالیت این قطعه تبدیل گازهای خروجی موتور به گازهای کمتر آلاینده و معدود‌ضررتر میباشد. این گازهای آلاینده دربرگیرنده اکسیدهای نیتروژن (NOx)، کربن منواکسید (CO) و هیدروکربن‌های نسوخته (HC) میباشند. کاتالیزور خودروها معمولاً از فلزات گران‌قیمتی مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم ساخته میگردند. هنگامی که گازهای آلاینده از سیستم اگزوز موتور به کاتالیزور وارد می شوند، این فلزات از روش برخورد‌های شیمایی، گازهای مضر را به گازهای کمتر آلاینده مانند نیتروژن، دی‌اکسید کربن و بخار آب تبدیل می‌نمایند. به این‌ترتیب، کاتالیزورهای خودرو یاری می‌نمایند تا آلودگی هوا کاهش یابد و گازهای گلخانه‌ای کمتر شوند. معمولاً کاتالیزور خودرو در بخشی از سیستم اگزوز نصب می شوند. به‌طورکلی، کاتالیزورهای خودرو برای کاهش آلودگی هوا بسیار اصلی میباشند و فارغ از آنان، خودروها به منابع آلوده و کثیف‌کننده‌ای تبدیل میشوند. هرچند بخش اعظمی از خودروهای دیرین کاتالیزور نداشتند، البته اکنون، به کار گیری از کاتالیزور در خودروها در بخش اعظمی از کشورها اجباری میباشد.

دلایل فساد کاتالیزور خودرو
فساد کاتالیزور به‌تیتر یک قطعه بااهمیت در سیستم اگزوز می تواند سبب به مشکلاتی خواهد شد. در تحت به اساسی‌ترین دلایل فساد کاتالیزور در خودروها اشاره میکنیم:

فساد سیستم تزریق سوخت
در حالتی که سیستم تزریق سوخت صحیح شغل نکند، ممکن میباشد بیشتراز حد سوخت وارد موتور گردد که در‌این‌حالت‌، کمی از این سوخت در سیلندرها نمی‌سوزد و به‌شکل نسوخته وارد سیستم اگزوز می شود که به کاتالیزور زخم خواهد زد.

فساد سنسور اکسیژن یا این که گونه های در سیستم جرقه‌زنی
فساد سنسور اکسیژن، انواع در سیستم جرقه‌زنی موتور و یا این که مشکلی در حین‌بندی احتراق موتور، موجب خروج سوخت نپخته از سیلندرها گردیده که‌این سوخت قادر است باطن اگزوز حریق بگیرد و با ساخت حرارت زیاد به کاتالیزور زخم بدون شوخی بزند.

ورود روغن یا این که ضدیخ به سیستم اگزوز
چنانچه موتور خودرو روغن‌سوزی داشته باشد یا این که به جهت اختلال واشر رمز سیلندر، آب و ضد یخ وارد سیلندرها گردد، این مواد نهایتاً وارد سیستم اگزوز گردیده و به کاتالیزور زخم می زنند.

تصادف
درصورتی‌که خودروی تصادف شدیدی داشته باشد، ممکن میباشد کاتالیزور زخم ببیند و وخیم گردد.

علائم فساد کاتالیزور خودرو

به‌طورکلی، علائم فساد کاتالیزور می توانند بسته به نوع اختلال گوناگون باشند اما در تحت به برخی از اساسی‌ترین علائم فساد کاتالیزور در خودروها اشاره می کنیم:

بد شغل کردن موتور
درصورتی‌که کاتالیزور مبتلا خلل خواهد شد، بخش‌هایی از آن مسدود گردیده و گازهای خروجی اگزوز به‌خیر و خوبی نمی‌توانند بیرون شوند. درنتیجه، موتور دشوار پر‌نور میشود، بد عمل می‌نماید، لرزش خواهد داشت و مصرف سوخت ارتقاء پیدا خواهد کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.