دیاق سپر چیست؛ انواع، کاربرد و هر آنچه باید بدانید

۵ بازديد

خودروسازان تمهیدات گوناگونی جهت جذب ضربه ناشی از تصادفات در میان خودروها و ارتقاء ایمنی وسایل نقلیه در پیش میگیرند. لوازم یدکی برلیانس یکی اجزای نهفته خودرو که نقش متعددی در ایمنی آن بازی می‌نماید دیاق سپر میباشد که در پشت راز قراردارد؛ البته این قطعه چیست و چه کاربردی دارااست؟ پیرو به جواب این سؤالات خوا‌هیم پرداخت.

دیاق سپر
تعریف و تمجید دیاق سپر
شاید در نگاه اولیه سپر خودرو را قطعه‌ای بی نقص بدانید که در پشت آن نصیب دیگری نیست ولی این‌طور وجود ندارد. در واقع آنچه از خارج خودرو مشاهده میشود قالب بیرونی سپر میباشد و در پشت آن اجزای اصلی دیگری مثلا دیاق و ضربه‌گیر قرار دارا هستند. این قطعه که از با تیتر تیر عرضی نیز شناخته شد‌ه‌است دقیقاً در پشت سپر و جلوی ضربه‌گیر جای‌دارد و نقش مهمی در استحکام سپرهای جلو و عقب بازی می‌نماید. در واقع دیاق نیروی نادر ناشی از واکنش خودروهای دیگر با سپرهای جلو و عقب را جذب کرده و بازدارنده شکستگی و جراحت دیدن بقیه قسمت‌ها میگردد.

دیاق سپر
کاربرد دیاق سپر
مهمترین کاربردهای قطعه موردبحث دربرگیرنده مورد ها تحت می‌باشند:

جذب نیروهای ناشی از واکنش
قطعه حافظه گردیده تحت عنوان یکی‌از اجزای اصلی سپر نیروهای واکنش خودروهای دیگر به سپرها را جذب کرده و بازدارنده جابجایی آن به بدنه و بقیه اجزای داخلی می‌گردد.

هواخواهی از خودرو در قبال ضربه
درصورتی‌که سپر فاقد دیاق باشد خرد‌ترین ضربه‌ای به آن منجر شکستگی شود. چنانچه نیروی وارده بیشتر گردد ضمن سپر قسمت‌های داخلی نیز زخم خواهند مشاهده کرد و این فرمان هزینه‌های متعددی را به صاحب زور خواهد کرد.

ارتقاء ایمنی سرنشینان
به عبارتی‌طور که گفته شد به کارگیری از دیاق یکی‌از نحوه‌های بهبود ایمنی خودروهاست. وجود این قطعه ایمنی خودرو و سرنشینان را بیشتر می‌نماید.

کاهش لرزش قطعات به عنوان مثال سپر
وجود تیر عرضی و سفت در سپر سبب استحکام آن و کاهش لرزش‌های ناشی از کارکرد خودرو شود.

دیاق سپر چری تیگو 8
اشکال دیاق سپر
معمولاً دیاق ها بر حسب فرآورده مواد تشکیل دهنده تیم‌بندی می گردند و بر این مبنا شاهد اشکال ذیل در خودروها خوا‌هیم بود:

فلزی
این نوع قطعات استحکام بالایی دارا هستند و در قبال ضربه مقاومت می‌نمایند ولی به خیال و خاطر محصول فلزی خویش وزن بالا و انعطاف‌پذیری پاره ای دارا هستند و به همین خیال نیروهای ناشی از تصادف را به خودرو منتقل می‌نمایند.

پلاستیکی
این نوع قطعات از محصول پلاستیک فشرده ساخته می گردند و نسبت به مثال‌های فلزی بها کمتر و ساختار بی آلایش‌تری دارا هستند. به همین خیال و خاطر به کارگیری از دیاق پلاستیکی بیشتر از مثال فلزی میباشد.

فایبرگلاس
برای مثال خصوصیت‌های مثال های فایبرگلاس می‌اقتدار به وزن ذیل و مقاومت مطلوب در قبال نیروهای تصادفات اشاره نمود. اینگونه مزایایی سبب ساز استعمال زیاد از آن ها در خودروها گردیده‌است.

مواد تشکیل دهنده دیاق سپر
به عبارتی‌طور که گفته شد این قطعه می تواند از مواد مختلفی برای مثال فلز، پلاستیک فشرده و فایبرگلاس ساخته خواهد شد. خودروسازان مبنی بر نوع کلاس خودرو، هزینه‌های ساخت و ساز و… قطعه مدنظر خویش را تعیین می‌نمایند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.