سیستم هماهنگی خودکار دور موتور خودروها چگونه کار می‌کند؟

۷ بازديد

به دوران یکسری دهه دوست داران خودروهای گیربکس دستی مهارت جدیدی در هماهنگی به دور موتور را طی مجال معکوس دادن دنده‌ها آموخته‌اند. لوازم یدکی دوو در‌این طریق از پدال گاز برای هماهنگ کردن سرعت میان پیشرانه و گیربکس در طول معکوس دنده‌ها استعمال میشود؛ ولی در سال ۲۰۰۹ نیسان یک تکنولوژی تازه برای خودکارسازی این پروسه را معرفی کرد. هم‌اینک تکنولوژی هماهنگی بدور موتور نسبتاًً در همگی خودروهای گیربکس دستی عرضه گردیده در بازار ایالات متحده وجود دارااست.


برای اینکه بفهمیم تکنولوژی موردبحث چه‌گونه شغل می‌نماید آغاز به اصول نخستین گیربکس دستی خوا‌هیم پرداخت. وقتی که خودرو در دنده قرار داشته و جنبش می‌نماید، شفت ورودی پیشرانه و گیربکس با یک سرعت شبیه میچرخد و کلیه‌چیز در شرایط نرمال جای‌دارد. با فشار دادن پدال کلاچ رابطه پیشرانه و گیربکس انقطاع گردیده و هر دو در سرعت‌های مختلفی به چرخش ادامه میدهند. در حین مدل کردن دنده و وقتی که راننده پدال کلاچ را رها می‌نماید، پیشرانه و گیربکس مجدداً با یکدیگر رابطه پیدا کرده و سرعت پیشرانه معدود می گردد تا با سرعت گیربکس هماهنگ گردد. بایستی دانست سرعت پیشرانه به طور طبیعیً دربین ردوبدل دنده‌ها افت می‌نماید چراکه راننده پا را از روی پدال گاز برمی‌دارااست و این مراحل سریع و قابل انعطاف فیس میدهد.


البته معکوس دادن فرق می‌نماید. با مشغول کردن دنده ‌هنگفت ‌خیس در سرعت بالا، سرعت شفت یا این که دیسک شیت بیشتر میگردد. وقتی که راننده پدال کلاچ را رها می‌نماید سرعت پیشرانه بایستی بیشتر خواهد شد تا با سرعت فراتر گیربکس هماهنگ شود. در صورتی‌که سرعت این دو قطعه با مشغول شدن کلاچ هماهنگ نباشد احتمال داخل شدن شوک به قوای محرکه و جراحت دیدن خودرو وجود خواهد داشت. مطلقاً اینگونه تجارب‌ای لذت‌قسمت وجود ندارد و می تواند توازن خودرو به ویژه در لحظات اصلی رانندگی همانند ترمز به دست آوردن و عبور از پیچ‌ها را به هم بزند. اندکی اشاره به پدال گاز در طول فشار دادن پدال کلاچ منجر هماهنگی سرعت پیشرانه و گیربکس گردد و فرآیند معکوس دادن قابل انعطاف‌خیس میگردد. وقتی که‌این روند را چند توشه تمرین نمائید مسلماً آن را ریلکس خواهید یافت؛ ولی اندکی گاز دادن در طول ترمز تصاحب کردن قصه به طور کاملً متفاوتی داراست چون کلیه ما دو پا داریم البته بعضا رانندگان از تکنیک پاشنه پنجه به کار گیری می‌نمایند که در آن بخشی از پای راست پدال گاز را فشار داده و بخشی از به عبارتی پا نیز پدال ترمز را می‌فشارد. معمولاً رانندگان از نصیب داخلی پای راست برای ترمز تصاحب کردن و قسمت فرنگی به عبارتی پا برای فشردن پدال گاز به کارگیری می‌نمایند.


اما اینگونه تکنیکی راحت وجود ندارد چراکه گهی زمان ها مسافت دو پدال از یکدیگر بیشتر میباشد و به راحتی نمی‌اقتدار با یک پا آن ها را در اختیار گرفتن کرد. همینطور وقتی که در ترافیک گیر کرده یا این که در جاده‌های پیچ‌درپیچ رانندگی می کنید اعمال اینگونه کاری ریلکس نخواهد بود. خودکاری سازی این پروسه منجر رفاه حالا راننده گردیده و درعین‌اکنون مزیت‌های معکوس دادن لذت‌قسمت را بخش وی می‌نماید. اگرچه نیسان او‌لین شرکتی میباشد که‌این سیستم را روی خودروی جاده‌ای ۳۷۰Z ارائه کرد ولی سال‌ها قبلی‌خیس شاهد به‌کارگیری آن در خودروهای مسابقه‌ای بوده‌ایم. فراری نخستین دفعه از گیربکس سکونشئال نصفه‌اتوماتیک در خودروی فرمول یک‌سال ۱۹۸۹ بهره برد. این گیربکس در واقع مثال‌ای دستی با بده بستان دنده‌های اتومات بود؛ ولی در سال ۱۹۹۲ تکنولوژی گاز با سیم وارد فرمول یک شد و قابلیت اشاره کوتاه به پدال گاز برای معکوس‌ها میسر شوید. ولی در خودروهای گیربکس سکونشئال همانند فراری رانندگان همچنان ناچار بودن برای معکوس دادن این مراحل را اجرا دهند. در بعضی گیربکس‌های سکونشئال راننده بایستی همچون گیربکس‌های دستی سنتی از پدال کلاچ به کار گیری نماید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.