آشنایی با سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ یا VVT

خرید لوازم یدکی برلیانس در مشهد

آشنایی با سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ یا VVT

۵ بازديد

قبل از آنکه به سیستم فرصت‌بندی متغیر سوپاپ بپردازیم عالی میباشد آغاز با خویش سوپاپ آشنا شویم. لوازم یدکی برلیانس سوپاپ‌ها در پیشرانه خودرو وظیفه وارد کردن ترکیب سوخت و هوا به درون سیلندرها و بیرون کردن دود را بر ذمه دارا هستند. بسته به نوع پیشرانه، هر سیلندر قادر است دو، سه، چهار یا این که پنج سوپاپ داشته باشد. سوپاپ‌ها که در بالای محیط احتراق قرار دارا‌هستند، از روش چرخش تمایل بادامک که با تسمه یا این که زنجیر تایم به گرایش‌لنگ متصل میباشد، در حین مشخصی گشوده و بسته می شوند. در هر سیلندر، یک یا این که دو سوپاپ برای ورود هوا وجود دارااست که به آن سوپاپ هوا یا این که ورودی گفته میگردد و یک یا این که دو سوپاپ هم برای خروج دود تعبیه می‌گردد که سوپاپ دود یا این که خروجی اسم داراست. به ترازو ارتفاعی که سوپاپ گشوده می گردد هم لیفت گفته می‌گردد.

سیستم فرصت‌بندی متغیر سوپاپ
در پیشرانه‌های معمولی، بازه‌مجال گشوده و مسدود شدن سوپاپ‌ها مدام اثبات و یکسان میباشد و به وسیله چرخش بادامک‌هایی که روی رغبت بادامک درنظرگرفته شده گشوده گردیده و از روش فشار فنر بسته میگردند. این بازه‌فرصت اثبات گشوده و مسدود شدن سوپاپ‌ها البته صرفا در یک بدور موتور خاص بیشترین بازدهی را دارااست و در به دور موتورهای زیر‌خیس یا این که فراتر از آن نمی‌تواند حداکثر بازدهی را ارائه نماید. به‌تیتر‌نمونه، در بدور موتور بالا و در مرحله مکش، بعد از وصال پیستون به ذیل‌ترین نقطه، سوپاپ هوا بسته می گردد و به این‌ترتیب نمی‌قدرت هوا و سوخت بیشتری را به موتور تزریق کرد. درین حالت با دقت با گاز بالای تکان پیستون، هوا و سوخت فرصت کافی برای ورود به محیط احتراق را ندارند و در واقعیت قبل از آنکه وسعت کافی و قابل قبولی از هوا و سوخت وارد محیط احتراق گردد سوپاپ بسته میشود. این یعنی در بدور موتور بالا، دوران‌مجال اثبات گشوده و مسدود شدن سوپاپ‌ها در اکثر وقت ها مفاد منجر لبریز شدن بی نقص و کافی سیلندر از ترکیب سوخت و هوا نمیشود و براین اساس پیشرانه در آن دورها بازده حداکثری نخواهد داشت.

به این ترتیب نیاز به سیستمی برای در اختیار گرفتن ظریف مقطع‌فرصت گشوده و مسدود شدن سوپاپ‌های در دورهای متفاوت شم می شد. به این خواسته، خودروسازان از سیستم جدیدی بنام مجال‌بندی متغیر سوپاپ یا این که Variable Valve Timing استعمال کردند که به‌طور مخفف VVT نامیده می شود. سیستم مجال‌بندی متغیر گشوده و مسدود شدن سوپاپ‌ها با اثرگذاری روی یک رغبت بادامک یا این که هردو گرایش بادامک، دوران‌مجال گشوده و بسته ماندن سوپاپ‌ها را در اختیار گرفتن می‌نماید. به این ترتیب، با تمجید فرصت‌بندی‌های متعدد در دورهای تحت و بالای موتور برای سیستم، می‌اقتدار زمان‌مجال گشوده و بسته ماندن سوپاپ‌ها را در دورهای گوناگون تغییر‌و تحول بخشید. با این سیستم، سوپاپ هوا می تواند فارغ از دقت به وضعیت قرارگیری پیستون مجال بیشتری گشوده بماند. به‌طورکلی، این سیستم میتواند بسته دور موتور، سوپاپ‌های هوا را زودتر یا این که دیرتر ببندد و یا این که سوپاپ‌های دود را دیرتر یا این که زودتر ببندد. این روند سبب ساز ارتقاء بازدهی موتور گردیده و همینطور تأثیری مثبت در احتراق بدون نقص‌خیس، کاهش آلایندگی‌های خروجی و کاهش مصرف سوخت خواهند داشت.

اشکال سیستم مجال‌بندی متغیر سوپاپ
سیستم‌های هنگامی بندی متغیر سوپاپ اصولاً به دو مجموعه فرصت‌بندی گسسته و مجال‌بندی پیوسته تقسیم می گردند. سیستم‌های اول فرصت‌بندی متغیر سوپاپ تنها دو تعریف‌و‌تمجید متعدد برای بازه زمانی‌فرصت گشوده و بسته کردن سوپاپ‌ها داشتند. درین سیستم‌ها که فرصت‌بندی متغیر گسسته اسم دارا‌هستند، به‌تیتر‌نمونه یک مجال‌بندی خاص برای دورهای معدود‌خیس از ۳۵۰۰ rpm و یک فرصت‌بندی دیگر برای دورهای فراتر از ۳۵۰۰ rpm در حیث گرفته گردیده بود. در سیستم‌های توسعه یافته‌خیس مدرن البته مجال‌بندی متغیر از نوع پیوسته میباشد. درین نوع سیستم، تعداد بی‌غایت فرصت‌بندی گوناگون برای به دور موتورهای متعدد تمجید گردیده‌است که هر مجال‌بندی برای بدور موتور خاصی باصرفه و مطلوب میباشد. این سیستم منجر کارکرد موتور در با صرفه‌ترین شرایط ممکن در هر به دور موتور گردیده و ارتقا بازدهی، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت را پیرو خواهد داشت. سیستم فرصت‌بندی متغیر آغاز تنها برای سوپاپ‌های هوا استعمال می شد ولی بعداً سوپاپ‌های دود هم از این سیستم فایده‌مند شدند و سیستم مجال‌بندی متغیر دوگانه صورت گرفت. تویوتا یکی‌از پیشگامان به کار گیری از این سیستم دوگانه بود و برای نخستین دفعه در سال ۱۹۹۸ این سیستم را با اسم Dual VVT-i در پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر نسل اولیه لکسوس IS ارائه کرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.