سنسور ناک یا ضربه چیست و چه وظیفه‌ای در خودرو دارد؟

۷ بازديد

سنسورهای ناک دستگاه‌هایی میباشند که در پیشرانه‌های باطن‌سوز نصب گردیده و برای تشخیص هرگونه ضربه یا این که احتراق اشتباه بکار میروند. لوازم یدکی دوو این سنسورها اشکال لرزش‌های به وجود آمده در پیشرانه را تشخیص داده و پیام‌های ضروری را به ماژول در دست گرفتن پیشرانه می‌فرستند تا از به وجود داخل شدن ناک یا این که ضربه پرهیز خواهد شد. سنسورهای ناک معمولاً در خودروهای بنزینی بکار میروند و یکی‌از قطعات ضروری برای نگهداری همت پیشرانه و ارتفاع قدمت بیشتر آن محسوب می شوند.

سنسور ناک یا این که ضربه
مداقه این سنسور در پیشرانه‌های امروزی به بضاعت و توان آنان در تشخیص و دوری از ناک پیشرانه مربوط می گردد. این ضربه یا این که ناک در قلب تپنده خودرو قادر است زخم متعددی به قوای محرکه وارد کرده و بازده، اقتدار و ارتفاع قدمت آن را کم کند. سنسور ناک همینطور نقش مهمی در نگهداری کوشش پیشرانه اجرا می‌نماید و این عمل را با با صرفه ساختن نسبت هوا و سوخت اجرا میدهد. ماژول در اختیار گرفتن پیشرانه می تواند از پیام‌های این سنسور برای تهیه و تنظیم تزریق سوخت و مجال‌بندی احتراق به مراد استخراج به شایسته ترین همت و مصرف سوخت استعمال نماید. همینطور سنسورهای ضربه یا این که ناک به کاهش آلایندگی خودرو یاری می‌نمایند چراکه با ارسال پیام‌های خویش منجر میگردند پیشرانه سیکل احتراق بهتری داشته باشد.

سنسور ضربه در خودرو
بد وجود ندارد اشاره‌ای به نیز به خویش ناک یا این که ضربه در پیشرانه داشته باشیم. ناک پیشرانه یک صدا یا این که برخورد میباشد که در حین احتراق نرم افزار‌ریزی نشده یا این که انفجار ناخواسته باطن سیلندر چهره میدهد و از احتراق در دست گرفتن گردیده و معمولی شمع‌ها جداست؛ به عبارت دیگر ناک یک خبر بد برای پیشرانه خواهد بود. اصولاً شمع‌ها با ساخت‌و‌ساز جرقه منجر انفجار ترکیب سوخت و هوای باطن سیلندر می شوند. این شعله سبب پایین‌فشار قرار به دست آوردن ادغام موردبحث گردیده و ارتقا فشار در معنای ارتقاء دما خواهد بود. در بعضا مفاد دمای بالا احتراق دوم را رقم میزند که‌این فرمان ناک پیشرانه را به دنبال خواهد داشت.

سنسور ناک چه‌گونه شغل می‌نماید؟
سنسور ناک یا این که ضربه مبنا یک سنسور پیزو الکتریک میباشد که در بلوک پیشرانه یا این که رمز سیلندر نصب می‌گردد. این قطعه اصلی برای تشخیص لرزش‌های فرکانس بالای تولید گردیده بوسیله ضربات پیشرانه و تبدیل آنان به سیگنال الکتریکی پیاده سازی گردیده‌اند. وقتی که پیشرانه عمل می‌نماید سنسور ناک به‌طور مداوم هرگونه آرم ضربه در پیشرانه را نظارت خواهد کرد. وقتی که صدای ضربه یا این که ناک تشخیص داده گردد این سنسور پیام‌هایی را به ماژول در اختیار گرفتن پیشرانه ارسال خواهد کرد تا این قسمت از سیگنال حافظه گردیده برای تهیه فرصت‌بندی احتراق به کارگیری نماید. بنابراین از ناک‌های بیشتر پیشرانه خودداری می شود.

سنسور ناک خودرو
به مراد تجزیه و آنالیز این پیام‌ها، ماژول در اختیار گرفتن پیشرانه از میکرو پردازنده و بعضی الگوریتم‌ها به کارگیری می‌نماید. این الگوریتم‌ها و میکرو پردازنده‌ها به مراد پالایش و پردازش پیام سیگنال بکار میروند تا وجود خلا ناک در پیشرانه تشخیص داده گردد. در شکل وجود هرگونه ضربه، مغز هوشمند پیشرانه مجال‌بندی احتراق را تهیه خواهد کرد. سنسورهای ناک صرفا یکی‌از یک‌سری سنسوری می‌باشند که به خواسته باصرفه‌سازی تلاش پیشرانه بکار میروند. سنسورهایی همانند سنسور روزنه گاز، مف، سنسور اکسیژن و… نیز درین فی مابین نقش مهمی بر ذمه دارا‌هستند.

چه عواملی منجر ناک پیشرانه میشوند؟
به‌دنبال به برخی دست اندرکاران اساسی در ساخت ناک یا این که ضربه در پیشرانه میپردازیم:

فرصت‌بندی خطا احتراق
دراین‌صورت شمع در طول صحیح جرقه نمی‌زند.

ادغام سوخت و هوای نامناسب
درصورتی‌که نسبت سوخت و هوا اشتباه باشد احتراق ساخت‌و‌ساز نقص‌ در احتراق پیشرانه وجود خواهد داشت.

وجود آلاینده‌ها در سیلندر
گردوغبار، کثیفی و ذرات متعدد میتوانند منجر تولید اختلال در سیلندرها شوند که سود آن ضربه یا این که ناک باطن پیشرانه خواهد بود.

شمع‌های وخیم یا این که آلوده
به کارگیری از شمع‌ نامناسب یا این که وخیم و آلوده می تواند سبب ساز مشکل در روند جرقه‌زنی گردد که فیض آن به هم میل کردن فرصت‌بندی احتراق و ناک پیشرانه خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.