موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟

خرید لوازم یدکی برلیانس در مشهد

موتور توربو بهتر است یا تنفس طبیعی؟

۵ بازديد

در تعدادی دههٔ قبلی به جهت اوضاع و احوال ضوابط دشوار‌گیرانه‌خیس آلایندگی، پیشرانه‌های توربوشارژ در سراسر دنیا بسیار متداول گردیده‌اند تا جایی که امروز دربین خودروهای روز دنیا کمتر مدلی را می‌اقتدار پیدا کرد که از این تکنولوژی بی‌فایده باشد. لوازم یدکی برلیانس در کشورمان هم در میانه دههٔ ۹۰ خورشیدی، سورن توربو به‌تیتر او‌لین خودروی داخلی توربوشارژ به بازار آمد تا خودروسازان داخلی هم بعداز سال‌ها تأخیر با راهٔ جهانی همگام شوند؛ البته آیا حقیقتاً موتور توربو از تنفس طبیعی خوب میباشد؟ به دنبال آغاز با توربوشارژر آشنا خوا‌هیم شد و آنگاه به‌این سؤال جواب خوا‌هیم اعطا کرد.

توربوشارژر چیست؟
پیشرانه خودرو از روش ادغام سوخت و هوا عمل می‌نماید و براین اساس، هوا یک کدام از مهم‌ترین نیازهای موتور به حساب میآید. در پیشرانه‌های بی آلایش، هوای لازم موتور از روش مکشی که با تکان پیستون‌ها به سمت تحت ساخت‌و‌ساز میگردد تأمین شود و این هوا با فشار طبیعی جو وارد موتور میشود. بدین موتورها که هنوز در اکثری از خودروهای کشورمان میبینیم، موتور تنفس طبیعی گفته میگردد؛ ولی در‌صورتی‌که به موتور خودرو هوای بیشتری رسانده گردد، بازده آن ارتقاء پیدا خواهد کرد و می تواند سوای نیاز به ارتقا وسعت موتور، توان بیشتری ساخت نماید. این کاری میباشد که بوسیله توربوشارژر اعمال می شود؛ به‌عبارت‌دیگر، توربوشارژر قطعه‌ای میباشد که هوای بیشتری از فشار طبیعی جو را به موتور پمپاژ می‌نماید.

 

در همین رابطه بخوانید:

سوپر شارژر ماشین چیست و چه تفاوتی با توربو شارژر دارااست؟
مروری بر تاریخچه توربوشارژر و اولی خودروهای توربوی دنیا
توربوشارژر و سوپرشارژر الکتریکی چیست؟
طریق فعالیت توربوشارژر
توربوشارژر از دو نصیب مهم دربرگیرنده توربین و کمپرسور ساخته شده میباشد. این دو بخش از روش یک شافت به هم متصل میباشند. توربین توربوشارژر بر راز خط مش گازهای خروجی اگزوز قرار می گیرد و با نیروی این گازها به چرخش درمی‌آید و بعد کمپرسور را به چرخش درمی‌آورد. چرخش کمپرسور نیز هوای بیشتری را به درون موتور پمپاژ می‌نماید و این هوای بیشتر با سوخت مخلوط گردیده و سبب ساز ارتقاء اقتدار و بازده موتور میگردد؛ به‌عبارت‌دیگر، در یک توربوشارژر، توربین به منیفولد دود متصل میباشد و کمپرسور به منیفولد هوا. از این نحوه، با استعمال از نیروی گازهای پرفشار اگزوز می‌اقتدار هوای بیشتری به موتور رساند. ولی با اعتنا به دمای بسیار بالای گازهای خروجی موتور، در بخش اعظمی از موتورهای توربو از یک سیستم خنک‌کننده به اسم اینترکولر هم استعمال می گردد که با کاهش دمای هوا، بازدارنده از بالا رفتن دمای کلی موتور و توربوشارژر میشود. همینطور اینترکولر منجر میشود هوای خنک‌تری وارد موتور گردد که چگالی بیشتری داراست.

 

تاریخچه توربوشارژر
توربوشارژرها به طور تقریبً از به عبارتی سال‌های ابتدایی ابداع پیشرانه باطن‌سوز وجود داشته‌اند ولی دهه‌ها به طول انجامید تا از آنها در خودروهای سواری مصرف شود. به دنیا آمدن توربوشارژر به سال ۱۹۰۵ و تصویب ابتکار یک مهندس سوئیسی بنام «آلفرد بوچی» بازمی‌شود. او اولی مثال آزمایشی توربوشارژر خویش را در سال ۱۹۱۵ کامل شدن کرد و چند سال آنگاه با توفیق آن را روی پیشرانه دیزلی ۱۰ سیلندر دو کشتی مسافربری والا آلمانی نصب کرد. در نزاع جهانی دوم نیز از توربوشارژرها در موتور هواپیماهای گوناگون به کارگیری شد. اولی استعمال از توربوشارژر در وسایل نقلیه جاده‌ای نیز در اوایل دهه ۳۰ به وسیله کمپانی کامیون‌سازی سوئیسی سائورر اجرا گرفت. بحران اساسی استعمال از توربوشارژر در خودروهای سواری اندازه گران قدر آن بود البته در طی دهه ۵۰ خودروسازان توانستند این قطعه را به‌اندازه کافی خرد نمایند که قابلیت و امکان نصب روی موتور خودرو را داشته باشد. اولی خودروی توربوشارژ تولیدی عالم، الدزمبیل جت‌فایر بود که در سال ۱۹۶۲ معرفی شد ولی به جهت اشتباهات گوناگون، نتوانست غالب فعالیت نماید و بعداز فقط 1سال ساخت و ساز آن خاتمه پیدا کرد. بعد از آن در دهه ۷۰ میلادی خودروسازانی مثل بی‌ام‌و، پورشه و مرسدس بنز سراغ توربوشارژر رفتند و این قطعه رفته‌رفته متداول‌خیس شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.