حجم موتور چطور روی قدرت تولیدی تأثیر می‌گذارد؟

۲ بازديد

پیشرانهٔ داخل‌سوز اصولاً یک پمپ میباشد که هوا را به درون میکشد و از روش مخلوط آن با سوخت قابل اشتعال و منفجر کردن این مخلوط، نیرو ساخت‌و‌ساز می‌نماید. لوازم یدکی برلیانس هرچه یک پیشرانه سیلندرهای بیشتری داشته باشد، وسعت بیشتری خواهد داشت و درنتیجه هوای بیشتری را میتواند به درون خویش بکشد. اما می‌اقتدار از تعداد سیلندرهای کمتر البته با اندازهٔ تبارک‌خیس هم استفاده نمود ولی به‌طورکلی، واحد سنجش توان تولیدی موتور به مقدار هوایی بستگی دارااست که وارد آن می‌گردد. با ورود هوای بیشتر، موتور میتواند اقتدار بیشتری ساخت و ساز نماید. اما متغیرهای دیگری هم دراین باره نقش دارا هستند البته به گویش بی آلایش، با وجود هوای بیشتر در باطن موتور، می‌قدرت سوخت بیشتری را هم به موتور تزریق کرد و هرچه سوخت بیشتری با هوا ترکیب خواهد شد، ترکیبی که در هر سیلندر برای به جنبش درآوردن پیستون صورت میگیرد بی نیاز‌خیس شود. به‌طور خلاصه، هوای بیشتر به معنای سوخت بیشتر و درنتیجه ساخت اقتدار بیشتر خواهد بود.
چه طور می‌قدرت وسعت موتور را تغییر و تحول اعطا کرد؟
برای ارتقا وسعت موتور دو خط مش وجود داراست، تغییر‌و تحول قطر سیلندر یا این که کورس پیستون. با ارتقاء هر مورد از این مفاد، مقدار هوایی که وارد موتور می شود بیشتر شود و درنتیجه توان ارتقاء پیدا می‌نماید؛ به این ترتیب، برای ارتقا توان موتور می‌اقتدار قطر سیلندر یا این که کورس پیستون را ارتقا بخشید. اما گه گاه با کاهش دادن کورس پیستون هم می‌اقتدار توان را بیشتر کرد چون با محصور شدن واحد سنجش تکان پیستون، با هر احتراق توان بیشتری به وجود خواهد آمد. به همین برهان میباشد که برخی از توانا‌ترین پیشرانه‌های دنیا مثل موتورهای فراری قطر سیلندر تبارک و کورس پیستون کوتاهی دارا‌هستند.
تأثیر تغییر‌و تحول قطر سیلندر یا این که کورس پیستون روی اقتدار
زمانی کورس پیستون کوتاه‌خیس گردد، چرخهٔ احتراق کوتاه‌خیس می شود و تمایل‌لنگ در هر ظریف بیشتر می چرخد. rpm بیشتر به معنای احتراق بیشتر در هر دقیقه و درنتیجه ایجاد توان بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، کورس وقت گیر‌خیس پیستون منجر ورود ترکیب سوخت و هوای بیشتری به محیطٔ سیلندر می شود و پیستون را در فاصله زمان بر‌تری به جنبش درمی‌آورد. این زمینه روی ساخت و ساز گشتاور در دورهای زیر تأثیر می گذارد چون تمایل‌لنگ در هر دقیقه کمتر می چرخد. در جدول ذیل می توانید تکامل پیشرانهٔ V8 پونتیاک را مشاهده کنید که تغییر‌و تحول وسعت موتور درنتیجهٔ ارتقاء قطر سیلندر یا این که کورس پیستون و ارتقاء اقتدار و گشتاور را بنشان میدهد.
تأثیر دیگر متغیرها روی اقتدار
غیر از وسعت موتور، متغیرهای دیگری هم وجود دارا هستند که میتوانند سبب شوند موتور اقتدار بیشتری ساخت‌و‌ساز نماید. یک کدام از تعالی‌ترین مورد ها، القای اجباری یعنی توربوشارژر یا این که سوپرشارژر میباشد. از این طرز، هوای بیشتری وارد سیلندر میگردد و درنتیجه سیستم سوخت‌رسانی هم سوخت بیشتری را به باطن سیلندر می‌فرستد و ترکیب متراکم‌تری برای احتراق ساخت میشود.

وسعت موتور چیست

خلال این، با تغییر تحول طرح پیستون و سرسیلندر هم می‌قدرت وسعت ترکیب سوخت و هوایی که به درون محیطٔ احتراق کشیده میشود و معیار فشرده شدن این ادغام را تغییر و تحول بخشید. با ارتقاء تراکم این ترکیب، توان بیشتری به وجود خواهد آمد. با به کار گیری از سرسیلندرهای گنبدی صورت که به همی آوازه دارا هستند، می‌قدرت تراکم را ارتقا اعطا کرد. تغییر‌و تحول واشر سرسیلندر یا این که کوتاه‌خیس کردن سرسیلندر هم می تواند سبب ارتقاء تراکم ادغام سوخت و هوا در موتور خواهد شد. تأثیر پیاده سازی سرسیلندر بر اقتدار و گشتاور یک پیشرانهٔ یکسان را میتوانید در جدول تحت ملاحظه کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.