اورهال خودرو یا تعمیر اساسی موتور چیست و چه زمانی انجام می‌پذیرد؟

۴ بازديد

اورهال به مجموعه‌ای از اقدامات لازم برای تعمیر خودرو اطلاق می‌شود و شامل بخش‌های مختلف از جمله بدنه، سیستم تعلیق، کابین، قوای محرکه و… است. لوازم یدکی دوو البته معمولاً در کشور ما اورهال خودرو با تعمیر اساسی موتور شناخته می‌شود و ما نیز در این مقاله روی همین موضوع تمرکز خواهیم داشت. اورهال خودرو را می‌توان کابوس مالکان وسایل نقلیه دانست چراکه روندی زمان‌بر است و می‌تواند هزینه‌های سنگینی را نیز در بر داشته باشد؛ اما آیا از اورهال یا تعمیر اساسی موتور آگاهی دارید؟ چه عواملی باعث می‌شوند که اورهال امری ضروری باشد؟ اگر می‌خواهید پاسخ این سؤالات را بدانید با ما همراه باشید.
اورهال خودرو چیست؟
اورهال یا تعمیر اساسی موتور معمولاً زمانی صورت می‌پذیرد که بخش فنی و قوای محرکه وسیله نقلیه مشکلات جدی داشته باشد. به‌طورکلی خودروهای قدیمی با کارکرد بالا می‌بایست اورهال شوند تا به شرایط بهتر و اولیه بازگردند. در زمان اورهال خودرو مکانیک اکثر قطعات پیشرانه را باز کرده و سپس وضعیت قطعات داخلی را بررسی می‌کند تا ریشه مشکلات را یافته و آن‌ها را رفع نماید. قطعات داخلی همچون رینگ پیستون‌، بلبرینگ‌ها، واشر سر سیلندر، یاتاقان، میل بادامک و… شاید نیازمند تعویض در زمان تعمیر اساسی موتور باشند هرچند همان‌طور که گفته شد تعویض یا عدم تعویض این قطعات به شرایط آن‌ها و ریشه مشکل بستگی دارد.

مکانیک همچنین سطوح مختلف پیشرانه و قطعات را پاک خواهد کرد تا هرگونه رسوب و جرم از روی آن‌ها پاک شود. نهایتاً یک مکانیک خبره به سطوح داخلی قطعات و به ویژه سیلندر نیز دقت می‌کند تا از آب‌بندی کامل رینگ پیستون‌ها با دیواره سیلندرها اطمینان حاصل نماید. برخی از مشکلاتی که ممکن است منجر به تعمیر اساسی موتور یا اورهال خودرو شوند به شرح زیر هستند:

کاهش شدید عملکرد پیشرانه
قطعات دارای شکستگی، نشتی یا معیوب در پیشرانه
کاهش قابل‌توجه میزان روغن‌موتور حتی زمانی که نشتی وجود ندارد
داغ کردن مکرر پیشرانه
واشر سر سیلندر / تعمیر اساسی موتور
انواع اورهال خودرو و تعمیر اساسی موتور
به‌طورکلی دو نوع تعمیر اساسی موتور وجود دارد که شامل اورهال بخش بالایی پیشرانه و اورهال کامل است.

اورهال بخش بالای پیشرانه
در حالت اول تنها نیمه بالایی پیشرانه بدون بیرون کشیدن کل مجموعه از فضای پیشرانه باز می‌شود. این فرایند معمولاً زمانی صورت می‌پذیرد که قطعات دارای مشکل در دسترس هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. از جمله قطعاتی که در زمان اورهال بخش بالای پیشرانه تعویض می‌شوند می‌توان به سر سیلندر، واشر سر سیلندر، سوپاپ‌، بخش‌های مختلف سیلندر و… اشاره کرد.

اورهال کامل
تعمیر اساسی موتور یا اورهال کامل زمانی صورت می‌گیرد که پیشرانه به‌طور کامل از خودرو باز شده و قطعات آن جدا شوند. در این فرایند معمولاً ریشه اصلی مشکل به سختی پیدا می‌شود و به همین خاطر باید کل پیشرانه از خودرو باز شود. اورهال کامل نیازمند زمان و هزینه بیشتر است. در تعمیر اساسی موتور بخش‌هایی که تعویض می‌شوند معمولاً شامل میل‌لنگ، رینگ پیستون‌، یاتاقان‌، بلوک پیشرانه، مجموعه تسمه تایم یا زنجیر تایم و دیگر قطعات ضروری هستند.

اورهال خودرو
چه زمانی باید اورهال را انجام داد؟
اگرچه برخی مشکلات پیشرانه نیازی به اورهال ندارند اما گاهی اوقات مالک مجبور به تعمیر اساسی موتور خواهد بود. این فرایند معمولاً در خودروهای قدیمی به ویژه محصولاتی با سن بیش از ۱۰ سال و مدل‌هایی با کارکرد بسیار بالا صورت می‌پذیرد. درصورتی‌که مشکلات ذکر شده در ادامه را تجربه می‌کنید و یا چراغ‌های هشدار خودرو به‌صورت مکرر روشن می‌شود بهتر است به یک مکانیک باتجربه مراجعه نمایید تا با راهنمایی شما از بروز مشکلات بعدی جلوگیری شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.