بهطور کلی سیستمهایی که از طریق گشتاور به فرمان دادن کمک میکنند، در طبقهی سیستمهای فرمان قدرتی مانند سیستم هیدرولیک قرار میگیرند. لوازم یدکی دوو سیستم فرمان هیدرولیک از چند شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانهی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان توسط راننده را چند برابر میکند.
فشار هیدرولیکی فرمان توسط پمپ چرخشی موجود در پیشرانه ایجاد میشود؛ بنابراین اگر به چرخها فرمان داده شود، فشار هیدرولیک نیروی چرخش را با افزودن روغن هیدرولیک به سوپاپها و سیلندر افزایش میدهد. سپس سیلندر هیدرولیک فشار لازم را به شانهای فرمان وارد میکند که حاصل آن چرخش چرخها است.
سیستم فرمان برقی، به اجزای زیاد سیستم هیدرولیک نیازی ندارد. در این نوع سیستم یک موتور برقی روی میله فرمان در کنار چند حسگر که گشتاور ورودی توسط راننده را تشخیص میدهند، قرار داده شده است. با هر چرخش فرمان، مقدار جریان الکتریکی ایجاد شده تغییر میکند. در واقع در این نوع سیستم، فقط پس از چرخاندن فرمان و چرخش چرخها نیروی مورد نیاز ایجاد میشود که در بلند مدت، هزینهی تعمیر و نگهداری کمتری میطلبد.
اگر جزو طرفداران دنیای خودرو باشید، حتما متوجه شدهاید که هماکنون خودروهای بیشتری با فرمان برقی عرضه میشوند. با اینکه معمولاً این نوع سیستم در برابر فرمان هیدرولیک بازخورد کمتری به راننده میدهد و کموبیش در نقد و بررسی خودروها در رسانههای مشهور جهان، سیستم برقی را «فرمان مصنوعی» تعریف میکنند، ولی برخی ویژگیهای فرمان برقی، شرکتهای خودروسازی را وادار به استفاده از این نوع سیستم میکند.
میزان مصرف سوخت
در فرمان برقی، خبری از پمپها یا پیستونهای موجود در سیستم فرمان هیدرولیک نیست و در عوض، یک موتور برقی با ساختار ساده تمام کار را انجام میدهد. به همین دلیل، وزن کلی خودرو کمتر است. در سیستم فرمان برقی در مقایسه با هیدرولیک، کنار هم قرار دادن قطعات و نحوهی ایجاد نیرو بسیار سادهتر است که به همین دلیل، شرکتهای خودروسازی این نوع سیستم را ترجیح میدهند. علاوه بر این سیستم فرمان برقی ۹۰ درصد نیروی کمتری از پیشرانه میگیرد. تمام این موارد فرمان برقی را مقرون بهصرفهتر از نمونهی هیدرولیک میکند.
هزینهی تعمیر و نگهداری کمتر
همانطور که مشخص است، خودروهای مجهز به سیستم فرمان هیدرولیک به روغن هیدرولیک نیاز دارند که این مورد در فرمان برقی وجود ندارد. تعمیر و تنظیم خودروهای مجهز به فرمان برقی نیز بسیار ساده است و به چند مورد کوتاه در برنامهی کلی سیستم خلاصه میشود.
فرمانپذیری و سواری
یکی از بزرگترین بحثهای موجود در فرمانپذیری و سواری خودروهای مدرن، تقابل فرمان برقی و هیدرولیک است. بسیاری از رانندههای باتجربه و حرفهای فرمان هیدرولیک را ترجیح میدهند و عملکرد فرمان برقی را خستهکننده و ناهماهنگ میدانند. اما افرادی هم هستند که فرمان برقی را راضی کننده دانسته و رانندگی با این نوع خودرو را ترجیح میدهند. بهترین راه برای پاسخ به این سؤال تجربهی شخصی است. بهتر است قبل از خرید خودرو به سیستم فرمان آن توجه کنیم و رانندگی با فرمان برقی و هیدرولیک را شخصاً تحت نظر داشته باشیم.
احساس فرمان
بازخورد بیشتر از جاده یا احساس فرمان، تجربه رانندگی بینظیری را ایجاد میکند؛ زیرا راننده بهتر میتواند نحوهی فرماندهی به خودرو را درک کند. به نوعی، جاده از طریق فرمان با راننده ارتباط برقرار کرده و امکان تصمیمگیریهای شهودیتر و رانندگی ایمنتر را فراهم میکند. به همین دلیل، بسیاری از رانندگان خودروهای اسپرت و خودروهای مسابقهای، فرمان هیدرولیک را ترجیح میدهند. این سیستم به رانندگان اجازه میدهد هنگام رانندگی با سرعت بالا، تصمیمهای سریعتر و آگاهانهتری بگیرند.