لنت های ترمز دیسکی تخت میباشند و سطح صاف آنها با سطح هموار دیسکها سایش پیدا مینماید که خودرو را از تکان گشوده می دارد. اشکال لنت ترمز دیسکی یک قطعه فولادی مسطح با یک لایه مواد قابل اصطکاک کلفت هم جهت می باشند. مکانیزم سیستم ترمز خودرو این چنین میباشد که سیال از خطوط ترمز به سمت ذیل جنبش می نماید و در آنجا کالیپر را بدون چاره می نماید یک جفت لنت ترمز را بر روی دیسک ترمز فشار دهد، که منجر پایین آمدن سرعت می گردد.
لوازم یدکی دوو
در مقایسه با ترمزهای ظرفای، ترمزهای دیسکی توان توقف بیشتری را ارائه میدهند و دیرتر داغ میگردند. در حالی که خیلی از خودروهای اهل ایران از ترمزهای پیالهای بر روی چرخ های عقب به کارگیری می نمایند، البته در تمامی چیز از سدانهای خانوادگی گرفته تا کامیون ها و خودروهای اسپرت ترمزهای چهار چرخ دیسکی میباشند. در مجموع پنج نوع لنت ترمز ماشین وجود داراست که کالا لنت ترمز ها با یکدیگر تفاوت داشته و هر یک به صورت خاصی کار می نمایند. بهدنبال به معرفی “اشکال لنت ترمز خودرو و تفاوت آن ها باهم” میپردازیم.
لنت ترمزهای آزبست
لنت های ترمز در ترمزهای دیسکی آغاز از آزبست ساخته می شدند، مادهای که گرما را جذب می نماید و برای سایش لنت ترمز در هنگام ترمزگیری مطلوب میباشد. با این هم اکنون، آزبست یک ماده سرطانزای بسیار توانمند میباشد و در کسانی که در معرض زمانبر مقطع این ماده قرار گرفتهاند، احتمال بروز سرطان را به مقدار متعددی ارتقا میدهد. وقتی که لنت ترمز از کالا آزبست فرسوده میگردد، آزبست در هوا آزاد گردیده و رانندگان ناآگاهانه آن را استنشاق می نمایند. سازندگان لنت ترمز متوجه شدند که آزبست ترکیبی امن برای استعمال در سیستم های ترمز وجود ندارد. در سود، لنت های ترمز ارگانیک یا این که لنت های ترمز غیر آزبست آلی (NAO) ساخت و ساز شدند.
لنت ترمز ارگانیک
شاید برایتان خیره کننده باشد، البته حدود ۶۷ درصد از خودروهای نو فروخته گردیده در ایالت متحده به طور استاندارد، دارنده لنت ترمز ارگانیک میباشند. این نوع لنت از مخلوطی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا این که فایبرگلاس و کولار تاسیس شده است و با رزین به هم پیوند میخورد. آن ها گرد و غبار کمتری نسبت به بقیه اشکال لنت ترمز مانند لنت های فلزی ساخت می نمایند و با بها ذیل تری در دسترس میباشند.
مغایر لنت ترمز آزبست که عمدتاً در وسایل نقلیه هنگفت و با همت بالا استعمال می گردد و اصطکاک متعددی ساخت می نماید، لنت ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی را فارغ از گرمای زیاد ساختوساز می نماید. این نوع لنت برای رانندگانی که از اتومبیل خویش برای رانندگی و رفت و آمد روزانه استعمال می نمایند، مطلوب میباشد. لنت های NAO قابل انعطافخیس از دیگر لنت های ترمز میباشند که سبب ساز میشود ساکت خیس و بی صداتر از دیگر لنت ها شغل کرده و فشار متعددی به روتورهای ترمز وارد نکنند، کهاین یک مزیت بسیار اصلی میباشد، چون تعمیر یا این که ردوبدل روتورهای ترمز در شکل زخم دیدن معمولاً هزینهبر خواهد بود.