علائم خرابی سنسور دریچه گاز و نحوه عیب یابی آن

۷۳ بازديد

امروزه به طور تقریبً همگی خودروهای وارد شده و تعدادی سبک خودروی داخلی از سبک روزنه گاز برقی سود می برند. لوازم یدکی دوو در‌این سبک‌ها، سنسور مربوطه باطن خویش محیط‌ای که روزنه در آن جای‌دارد درنظرگرفته شده میباشد. در بعضا خودروهای داخلی ازجمله پژو ۲۰۶، سمند، دنا و یا این که رانا از سبک روزنه گاز برقی مستعمل میباشد.
ولی غالباً در همه خودروهای تولیدی کمپانی سایپا از روزنه گاز ساده مصرف شده میباشد که سنسور روزنه گاز آنان بر روی خویش روزنه گاز نصب گردیده‌است. به‌دنبال‌ مقاله قصد داریم اطلاعاتی درباره‌ی دست اندرکاران و علائم فساد سنسور روزنه گاز، طریق کوشش آن، نگرش عیب‌یابی آن و … ارائه نماییم.

سنسور شرایط روزنه گاز چیست؟
سنسور شرایط روزنه گاز یک مقاومت متغیر میباشد. این سنسور روی روزنه گاز و در حدود استپر موتور قراردارد و بوسیله یک میله به پولکی که باطن روزنه گاز وجود دارااست متصل می‌گردد. با گشوده و مسدود شدن پولکی، سنسور، اطلاعاتی را به‌شکل ولتاژ برای کامپیوتر ارسال می‌نماید. کامپیوتر با اعتنا به داده ها دریافتی واحد سنجش سوخت و هوا رو تهیه و تنظیم می‌نماید تا عملیات احتراق و پاشش سوخت به‌صحت در موتور خودرو صورت پذیرد. در صورتی‌که قسمت‌هایی که بر همت سنسور تأثیرگذار می‌باشند هیچ‌سیرتکامل مشکلی نداشته باشند، واحد سنجش مصرف خودرو درحد استاندارد خواهد بود. در شرایطی‌که سنسور کوشش صحت داشته باشد، خودرو در به دور آهسته فارغ از اختلال تکان کرده و به اصطلاح کپ نمی‌نماید.

علائم فساد سنسور روزنه گاز
سعی سنسور روزنه گاز
پیش از اینکه بخواهیم بیشتر در ارتباط همت این سنسور بدانیم، خوب میباشد اجزای مهم آن را بشناسیم.
سنسور روزنه گاز مشمول ۳ پین گوناگون میباشد:

پین ۱: مثبت ۵ ولت

پین ۲: سیگنال

پین ۳: اتصال منفی

هنگامی که راننده سوئیچ را گشوده می‌نماید اطلاعاتی از پین ۱ یعنی پین مثبت ۵ ولت و پین اتصال منفی برای سنسور ارسال می شود. وقتی‌که خودرو پر‌نور میباشد و راننده پای خویش را روی پدال گذارده و گاز می دهد، مقاومت متغیر، واحد سنجش گشوده شدن روزنه گاز به وسیله پولکی را به ولتاژ تبدیل می‌نماید. این ولتاژ به وسیله پین ۲ برای کامپیوتر خودرو ارسال می‌شود.
سنسور روزنه گاز در مصرف سوخت تأثیرگذار میباشد. زمانی‌که راننده به خودرو گاز میدهد شرایط گشوده و بسته بودن، ولتاژ و زاویه سنسور تغییر تحول می‌نماید. در‌این حالت کامپیوتر مقدار هوای ورودی به منیفولد را بوسیله سنسور مپ (سنسور فشار و دمای هوای ورودی) اندازه‌گیری کرده و معیار پاشش بنزین را تهیه می‌نماید.
در خودروهای پراید از چهار سبک متفاوت به کار گیری می شود. در حالی که در خودروهایی همانند پژو ۴۰۵، پارس و سمند از دو سبک شاخک‌دار و همینطور سیستم سبک ساژم مصرف شده میباشد. به طور کلی می بایست اذعان کرد که در ساخت و ساز اکثر خودروهای داخلی سنسور روزنه گاز شاخک‌دار به عمل برده می گردد. این سبک سنسور، فساد کمتری نسبت به بقیه سبک‌ها داراست.
سنسور‌های روزنه گاز مبتنی بر نوع کامپیوتر بر روی خودرو نصب می گردند. در هر سبک کامپیوتر بایستی سبک منحصربه‌فرد به به عبارتی خودرو را گزینه به کارگیری قرار اعطا کرد؛ در غیر این‌شکل نصب سبک دیگری بر روی خودرو جوابگو نخواهد بود و ایرادات زیادی ازجمله ریپ زدن خودرو را به همدم خواهد داشت.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.