سنسور دریچه گاز همانند سایر حسگرهای بهکاررفته در خودرو وظیفه دارد وضعیت و تغییرات فیزیکی یا شیمیایی مرتبط با عملکرد دریچه گاز را اندازهگیری کرده و به کامپیوتر مرکزی خودرو یا همان ECU ارسال کند.
این حسگر دارای سه پین اصلی است: پین یک که ولتاژ مثبت ۵ ولت را تأمین میکند، پین دو که برای ارسال سیگنال استفاده میشود، و پین سه که اتصال منفی یا زمین است. زمانی که راننده سوئیچ خودرو را میچرخاند، جریان الکتریکی از طریق پین مثبت و منفی به سنسور منتقل میشود. در لحظهای که راننده پدال گاز را فشار میدهد، مقاومت متغیر داخل سنسور باعث ایجاد تغییر در ولتاژ میشود و این ولتاژ از طریق پین سیگنال به ECU ارسال میگردد. ECU با دریافت این دادهها دستور لازم را برای کنترل میزان باز شدن دریچه گاز و پاشش سوخت از انژکتورها صادر میکند. در واقع، سنسور دریچه گاز رابطه مستقیم بین فشردن پدال گاز و عملکرد موتور را برقرار میکند. هرچه فشار بیشتری بر پدال وارد شود، پولکی دریچه گاز بازتر شده و میزان سوخت تزریقشده نیز افزایش مییابد. این فرایند به گونهای طراحی شده که مصرف سوخت خودرو در شرایط مختلف رانندگی متعادل و استاندارد باقی بماند و از نوسانات غیرضروری در عملکرد موتور جلوگیری شود.
سنسور دریچه گاز چکار میکند؟